Поглиблення економічної кризи, викликаної збройними заворушеннями, відсутністю повноцінних реформ призводить до довготривалої нестабільності, що відіграє вирішальну роль у зриві потоку інвестицій в українську економіку. Дослідження інвестиційного та економічного макросередовища України свідчать про високий ризик інвестування, адже за показниками провідних дослідницьких компаній, інвестиційний клімат України є незадовільним.
Таблиця 1. Динаміка і структура прямих іноземних інвестицій в Україні[1]
За даними Державної служби статистики України, в 2014 році відтік прямих іноземних інвестицій склав більше 12 млрд. дол. США. У 2015 році спостерігалась така ж негативна тенденція відтоку ПІІ. Обсяг капітальних інвестицій в економіку України за перший квартал 2015 року порівняно з відповідним періодом 2014 зменшився на 14,8%. Дуже багато компаній згорнули свої інвестиційні проекти в Україні.
Як видно з таблиці 1, Кіпр залишається провідною країною з інвестиціями в нашу економіку. П’ятірка країн за Кіпром за останні роки не змінилась, змінилася лише частка коштів, яка надходила з цих країн, якщо порівнювати з тим самим періодом 2015 року. А саме: загальна частка інвестицій збільшилась на 2,7%, відбулося зменшення надходжень з Кіпра на 9,4%, за рахунок Нідерландів інвестиції збільшились на 3,7%, за рахунок Німеччини відбулося зменшення на 0,26%. Збільшилася і частка інвестицій з Росії і цей показник склав цілих 55,8% порівняно з даними на 01.10.2015.
Хоч за рік показник інвестиційних надходжень зріс та науковці досі додержуються думки, що інвестори побоюються нарощувати інвестиції в Україну з двох причин: хотілося б бачити геополітичну стабілізацію в країні і реалізацію анонсованого переліку реформ[2].
Відомий фінансист Дж. Сорос заявив, що готовий інвестувати $ 1 млрд. в Україні, але щоб підняти економіку, потрібні, в першу чергу, адекватні дії уряду країни і перехід до справжніх практичних реформ. Якщо влада декларує «деолігархізацію», а на практиці виступає тільки проти окремих осіб з досить довгого списку людей, які потрапляють під критерії олігархів – це подвійні стандарти. Якщо говорять про реформування енергетичного сектора, але при цьому НБУ продовжує покривати дірки НАК «Нафтогаз України», яка, по суті, і є ключовою проблемою нашого енергетичного сектору, то це не реформи, а порожні розмови [3].
Але як зазначають інші науковці один ризиковий мільярдер у вишиванці – це трохи замало для всієї країни. Масовий інвестор Україні наразі не «загрожує». По-перше, покращити інвестиційний клімат швидко неможливо. Це досить тривалий процес, бо він не залежить від одного законопроекту, який можна прийняти або не прийняти. В середньому, як показує досвід інших держав (Туреччини, Південної Кореї, Ізраїлю тощо), потрібно років 30 системної роботи, щоб до країни почали приходити дійсно великі, потужні і надійні (не «спекулятивні») іноземні інвестиції. А по-друге, навіть при наявності хорошого інвестиційного клімату немає гарантії, що одразу з’являться інвестори. Гарним прикладом є країни Балтії, до яких надходить не багато інвестицій, хоча вони мають високий кредитний рейтинг і, загалом, сприятливі умов.
Досить гарним, на нашу думку, і ми з ним цілком погоджуємося, є припущення науковця Українець Л.А. про те, що «клуб іноземних інвесторів – це «закрита тусовка», 80% усіх інвестицій у світі припадає на 20 країн, а інші – навіть з дуже хорошим кліматом – ходять довкола і підбирають крихти, що впали» [4].
Зараз у світі багато вільних грошей та інвесторів, які горять ідеями і готові вкладати величезні суми в роботу, але для того, щоб ці гроші прийшли саме в Україні, потрібні рівноцінні зусилля з нашого боку. Якщо ми не будемо працювати над поліпшенням інвестиційного клімату та створенням умов для розвитку бізнесу в нашій країні, то навіть заяви таких відомих людей, як Дж. Сорос, не зможуть змінити ситуацію.
Список використаних джерел:
1. Офіційний сайт Державної служби статистики України -[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2015/zd/ivu/ivu_u/ivu0315.html
2. Василькова Е.О. Управління розвитком регіону на засадах формування його позитивного іміджу. - 2016 - С 99 -[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://snu.edu.ua/docs/science/dissertation/dissertation_vasyl'konova_e_o.pdf
3. Сорос готовийінвестувати в Україну 1 млрд. дол. США //Газета «РБК-Україна». – 2015 - [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://www.rbc.ua/ukr/news/soros-gotov-investirovat-ukrainu-mlrd-doll-1427699376.html
4. Комплексна оцінкаекономічноїситуації в Україні у 2014-2015рр. [Електронний ресурс]. Ч. 1. Загальнаоцінкамакроекономічноїситуації / [Л. А. Українець, А. Яблонська, Ю. Кравец, Ю. Стасина]. — Режим доступу :http://iac.org.ua/kompleksna-otsinka-ekonomichnoyi-situatsiyi-v-ukrayini-u-2014-2015-rr-chastina-1-zagalna-otsinka-makroekonomichnoyi-situatsiyi/
____________________________
Науковий керівник: Дудчик Оксана Юріївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів суб’єктів господарювання та страхування, Університет митної справи та фінансів
|