Міжнародні фінансові організації відіграють усе більш помітну роль у світовій економіці. Їхня діяльність дозволяє внести необхідний регулюючий фактор і визначену стабільність у функціонуванні валютно-розрахункових відносин між країнами.
На даний час в Україні спостерігається спад виробництва, загальні неплатежі, зростання державного боргу та дефіцит державного бюджету, безробіття, загострення соціальних суперечностей. Тому для подолання цих негативних тенденцій актуальною є співпраця України з міжнародними фінансовими організаціями. Найважливішу роль серед них відіграють Міжнародний валютний фонд (МВФ) і Міжнародний банк реконструкції та розвитку (МБРР). Останній сьогодні є головною установою та основною позиковою організацією Групи Світового банку, до якої також належать Міжнародна асоціація розвитку (МАР), Міжнародна фінансова корпорація (МФК), Багатостороння агенція з гарантування інвестицій (БАГІ), а також Міжнародний центр урегулювання інвестиційних конфліктів (МЦУІК).
Міжнародний валютний фонд є спеціалізованою автономною установою ООН. Україна стала членом МВФ 3 вересня 1992 року. Наразі фонд є одним із головних фінансових партнерів держави. За діючою програмою співробітництва з МВФ «Механізм розширеного фінансування» Україна повинна отримати 17,5 млрд. дол. США за 2015-2018 роки. Вже отримано три транші на загальну суму 7,7 млрд. дол. США. Необхідно зауважити, що більша частина коштів МВФ витрачається на фінансування дефіцитів платіжного і торговельного балансів та формування валютних резервів. Оскільки, економічне становище України в останні роки погіршується, погашення позики МВФ складатиме особливі труднощі. На сьогодні заборгованість у розрахунку на одного жителя України складає близько 250доларів США.
Зазначимо, що Міжнародний валютний фонд концентрує свою увагу на питаннях короткострокової фінансової стабільності в країнах, тоді як Світовий банк зосереджується переважно на середньо- та довгострокових проектах структурних та галузевих перетворень в економіці країн.
У вересні 1992 року Україна стала членом Міжнародного банку реконструкції та розвитку. Важливим є те, що кошти від позик МБРР спрямовуються на будівництво доріг, електростанцій, шкіл, на розвиток сільськогосподарських структур, перекваліфікацію вчителів, програми поліпшення харчування дітей і вагітних жінок. Кредитна програма банку передбачає надання підтримки Україні в сумі близько 500 млн. дол. США на рік у формі інвестиційних позик.
Україна стала членом Міжнародної фінансової корпорації у 1993 році. Необхідно зазначити, що МФК ніколи не купує контрольного пакету акцій і не бере участі в менеджменті фірми. Починаючи з 2004 року корпорація інвестувала в Україну 3,2 млрд. дол. США. Оскільки інвестиційна програма в країні нині розширюється, то основна увага приділяється інвестиційним можливостям у фінансовій сфері, агробізнесі, виробництві будівельних матеріалів, галузі транспортного обладнання та інфраструктурним секторам.
Вступ України у 2004 році до Міжнародної асоціації розвитку був обґрунтований економічною привабливістю – отримання безпроцентних довгострокових кредитів у соціальній, муніципальній та освітній сферах. Але у зв'язку зі зміною уряду в 2005 році співпраця була тимчасово призупинена.
Багатостороння агенція з гарантування інвестицій створена для забезпечення страхування некомерційних інвестиційних ризиків і надання технічних послуг, які сприяють надходженням інвестицій. Україна вступила до БАГІ у 1994 році. Відтоді ця організація плідно співпрацює з країною за проектом «Програмна системна позика». На сьогодні портфель гарантій БАГІ в Україні складає близько 600 млн. дол. США.
Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) є регіональним міжнародним банком. Україна вступила до ЄБРР 13 серпня 1992 року. Головною особливістю банку є підтримка ним саме приватної підприємницької ініціативи. За останні роки найбільше коштів ЄБРР було спрямовано в харчову, легку та деревообробну промисловість, на транспортні послуги. Найближчим часом банк планує надати Україні 11 млрд. євро в 363 проекти. Актуальною сьогодні є Програма енергоефективності в житловому секторі України (IQ-energy)обсягом 75 млн. євро.
Отже, співпраця України з міжнародними фінансовими організаціями забезпечує стале економічне зростання, сприяє розвитку валютно-фінансового співробітництва й підтримує рівновагу платіжного балансу країни. Залучення іноземних кредитів є нормальною світовою економічною практикою, а цільове використання кредитів міжнародних організацій – є головною умовою. Цим принципом і повинна керуватися Україна у подальшій співпраці з міжнародними фінансовими організаціями.
Список використаних джерел:
1. Бідник Н.Б. Співпраця України з міжнародними фінансовими організаціями як чинник економічного розвитку держави / Н.Б. Бідник // Науковий вісник НЛТУ України. – 2009. – № 19.3. – с. 153–157.
2. Співробітництво з міжнародними фінансовими організаціями [Електронний ресурс] // Урядовий портал : [сайт] – Режим доступу : http://www.kmu.gov.ua/.
3. Фурман І.В. Міжнародний валютний фонд в контексті співпраці з Україною: сучасний стан, ризики, перспективи / І.В. Фурман, А.О. Підгірняк, Я.С. Паламар // Збірник наукових праць ВНАУ. Серія : Економічні науки. – 2013. – №4(81). – с.275-285.
Науковий керівник: Хомутенко Людмила Іванівна, кандидат економічних наук, доцент, Сумський державний університет