Маркетинг закупівлі матеріально технічних ресурсів (МТР) на підприємстві є невід’ємною частиною комерційної діяльності, яка включає економічні, організаційно-правові, фінансові відносини між виробниками і покупцями. Раціональна організація закупівлі є умовою динамічного розвитку економіки і збалансованості попиту і пропозиції. При організації закупівельної діяльності підприємства велике значення має правильний вибір постачальника.
Проблемам управління закупівельними процесами приділена увага вітчизняними та закордонними вченими: Балабановою Л.В., Бланком А.І., Віханським О.С., Котлером Ф., Крикавським Є.В., Ламбеном Ж., Панкратовим Ф.Г., Романовим О.М., Старостіною А.О., Чухрай Н.І., та ін.
Проведені дослідження процесів планування, організації та контролю закупівельними процесами на промислових підприємствах вказують на актуальність вивчення маркетингу закупівлі матеріальних ресурсів, оскільки результати цього процесу впливають на основні показники діяльності ПАТ «ПВП «Кривбасвибухпром».
Як теорія, так і практика діяльності промислових підприємств розробили багато шляхів вдосконалення процесу закупівлі підприємства матеріальними ресурсами. Вказані шляхи стосуються всіх етапів указаного процесу: планування, встановлення господарських зв’язків, фізичного переміщення матеріалів від постачальника до споживача.
Дослідження ролі маркетингу у процесі закупівлі матеріальних ресурсів на ПАТ «ПВП «Кривбасвибухпром», передбачає докладний аналіз усіх елементів процесу закупівлі у їх послідовності. Важлива роль у забезпеченні ефективності процесу закупівлі належить системі управління цим процесом, яку здійснює тендерний відділ.
Для оцінки ефективності діяльності тендерного відділу у розрізі його основних функцій була створена експертна група із фахівців підприємства. В процесі визначення ваги окремих функцій тендерного відділу у формуванні ефективності його діяльності, експерти визначили пріоритетність таких функцій: проведення переговорів щодо можливості зниження ціни; використання творчого потенціалу в процесі проведення закупівель; надання пропозицій у сфері сприяння зниженню витрат при закупівлі МТР.
Для вирішення проблем закупівлі матеріальних ресурсів, які були виявлені в ході аналізу на ПАТ «ПВП «Кривбасвибухпром», потрібно вирішити питання відносно процедури відбору постачальників та налагодження з ними взаємовигідних відносин.
Для вирішення даної проблеми необхідно проводити маркетингові дослідження ринку закупівлі вибухових матеріалів та вибухових засобів, більш ретельно підходити до процедури відбору постачальників за наступними критеріями: якість вибухових матеріалів та вибухових засобів; ціна на вибухові матеріали та вибухові засоби; надійність поставок, в тому числі виконання графіку поставок; можливість і здатність задовольняти вимоги споживачів; географічне розміщення постачальника; фінансова стабільність та фінансові умови (наприклад, можливість надавати знижки); відповідність поставок стратегії підприємства; рівень витрат на доставку та зберігання продукції що постачається (близькість до підрозділів підприємства, виключення проміжного складування); можливість довгострокового партнерства в бізнесі; гнучкість поставки; можливість повернення неякісної продукції.
Таким чином, можна запропонувати деякі зміни у закупівельній діяльності ПАТ «ПВП «Кривбасвибухпром»: робити акцент на гарантію якості і повне задоволення клієнта, на процес придбання, а не на угоду; здійснювати закупівлю послуг, а не тільки МТР; створювати умови для більш тісних відносин з постачальниками; створювати сітку постачальників; більше уваги приділяти довгостроковим контрактам; контакт одночасно з двома постачальниками для розробки і виробництва; застосовувати електронний обмін запитами з основними постачальниками; для пошуку постачальників і підтримки з ними відносин можна застосовувати Інтернет.
Список використаних джерел:
1. Крикавський Є. В. Промисловий маркетинг: Підруч. для студ. екон. спец. / Є. В. Крикавський, Н. І. Чухрай; Нац. ун-т "Львів. політехніка". - 2-е вид. - Л., 2004. - 471 c.
2. Нечаєв В.П. Промисловий маркетинг: навч.-метод. посіб. для самост. вивчення. дисципліни / В.П. Нечаєв. – Кривий Ріг: МІНЕРАЛ, 2009. – 185 с.
3. Пилипчук В.П. Промисловий маркетинг: навч. посіб. / В.П. Пилипчук, О.Ф.Оснач, Л.П. Коваленко – К.: ЦНЛ, 2005. – 264 с.
4. Старостіна А. О. Промисловий маркетинг: Теорія, світовий досвід, українська практика : Підруч. / А. О. Старостіна, А. О. Длігач, В. А. Кравченко. - К. : Знання, 2005. - 764 c.
|