На сучасному етапі розвитку національної економіки України однією з основних проблем постає забезпеченість підприємств туристичної індустрії кваліфікованими кадрами. Оскільки туристичний сектор є відносно молодою сферою національної економіки, то кадрова забезпеченість та наповнюваність підприємств, що здійснюють свою господарську діяльність на ринку туристичних послуг, прямо пропорційно залежить від якості підготовки навчальними закладами спеціалістів. Особливу увагу слід приділити працівникам облікового апарату, оскільки їх професійна підготовка для туристичних підприємств має досить опосередкований характер.
Зазвичай в навчальному процесі використовуються облікові модулі комп’ютерних програм, які дозволяють оволодіти загальними навиками ведення бухгалтерського обліку, виключаючи специфіку діяльності саме суб’єктів господарювання ринку туристичних послуг. Постійне вдосконалення системи бухгалтерського обліку, звітності, контролю та аудиту, основним напрямом якого є застосування інформаційних систем та комп'ютерних технологій, обумовлює необхідність оновлення набутих практичних навиків для працюючих спеціалістів.
Сучасний керівник облікового апарату (головний бухгалтер, фінансовий директор і т.д.) посідає одне з провідних місць в управлінні підприємством, оскільки займається не тільки веденням бухгалтерських рахунків, а й здійснює роботу, яка включає планування, аудит, оцінку, аналіз діяльності, розробку управлінських рішень щодо ефективного здійснення господарської діяльності підприємства. Він має оперувати знаннями щодо об'єктивної оцінки фінансового стану підприємства, володіти методами фінансового та економічного аналізу, вміти працювати з цінними паперами, обґрунтовувати інвестиції грошових коштів в умовах ринку тощо, а для здійснення зазначених процесів та спрощення облікових і аналітичних механізмів необхідно володіти навиками роботи з сучасними інформаційними технологіями. Слід зазначити, що сучасний розвиток туристичної сфери супроводжується стійкою тенденцією розвитку інформатизації процесів управління.
Головну роль в умовах трансформації сфери туризму, та його обліку, зокрема, повинні відігравати як власне підприємства даної сфери, що зацікавлені в збільшенні прибутковості, так і державні органи влади, що постійно наголошують на необхідності розвитку туризму як однієї з пріоритетних сфер національної економіки.
Однією з організацій, що займається вирішенням зазначених проблем є "Рада з конкурентоспроможності індустрії інформаційно-комунікаційних технологій України", яка веде роботу з ІТ–компаніями щодо розробки професійних стандартів – вимог до знань, умінь та навичок випускників навчальних закладів [1].
У сучасних умовах неможливо забезпечити якісне ведення обліку господарської діяльності туристичного бізнесу без впровадження і застосування новітніх інформаційних технологій. Саме їх використання на практиці забезпечує дотримання суб’єктами туристичної діяльності комплексу взаємодіючих і взаємодоповнюючих вимог, що формують якість облікового продукту туристичного підприємства.
Зазначимо, що під інформаційними технологіями розуміють всю сукупність форм, методів і засобів автоматизації інформаційної діяльності, що включають методологічні й методичні положення, організаційні установки, методи використання інструментально-технічних засобів, що забезпечують створення, обробку, передачу, відображення й зберігання інформації і т.д., – усе те, що регламентує й підтримує інформаційне виробництво.
Оскільки найважливішим завданням бухгалтерського обліку туристичного підприємства є забезпечення інформацією керівників для прийняття ефективних управлінських рішень, то зазначимо, що невирішеною та потребуючою удосконалення є проблема розробки моделей облікового процесу з подальшою імітацією його із застосуванням сучасних засобів комп’ютерної техніки. Реалізація імітаційних моделей дасть змогу посилити управлінські функції обліку, передбачити на визначену дату фінансово-господарський стан підприємства та отримати найбільший ефект від його діяльності.
Сьогодні існують такі основні типи організації автоматизованих інформаційних систем обліку:
- міні-бухгалтерія;
- інтегровані системи бухгалтерського обліку;
- програмні інструментальні системи;
- комплекси бухгалтерських автоматизованих робочих місць;
- створені на замовлення системи для ведення окремих ділянок обліку;
- корпоративні бухгалтерські програмні продукти [2].
Більшість суб’єктів ринку туристичних послуг, які схиляються до максимізації комп’ютеризації облікових процесів надають перевагу такому програмному продукту як "1С: Підприємство" з компонентою "Бухгалтерський облік", яка призначена для автоматизації всіх розділів обліку, підготовки первинних документів і звітності і може бути використана для підприємств будь-якого типу. Вона складається з двох частин – технологічної платформи (яка, у свою чергу, ділиться на три компоненти – бухгалтерський облік, оперативний облік і розрахунок) і прикладних рішень. Дана програма підлягає постійній модернізації, тим самим підлаштовуючись до змін в податковому законодавстві та нормативних документах, що регулюють облікові процеси на підприємствах.
Отже, ми можемо стверджувати, що інформаційні технології еволюціонують з кожним днем, на ринку з’являється все більша кількість новостворених та модифікованих програмних продуктів, що удосконалюють роботу облікового апарату підприємств, тому постійно виникає необхідність оновлення набутих практичних умінь та навичок. Однак слід зазначити, що підготовку та перепідготовку кадрового складу вузькоспеціалізованого облікового апарату туристичних підприємств потрібно здійснювати, використовуючи конфігурацію призначену саме для туристичного бізнесу.
Список використаних джерел:
1. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://itcompete.org/profesiyni-standarti.html.
2. Терещенко Л. О., Матієнко-Зубенко І. І. Інформаційні системи і технології в обліку : Навч. посібник / Л. О. Терещенко, І. І. Матієнко-Зубенко – К.: КНЕУ, 2004. – 187 с.
|