В сучасних економічних умовах аудит є складовою частиною функціонування ринкової економіки кожної країни. Необхідність незалежної форми контролю для гарантування достовірності, об'єктивності та законності ведення обліку, складання фінансової звітності для широкого кола її користувачів, зумовила виникнення і подальший розвиток аудиту в Україні.
Аудиторська діяльність в Україні є відносно новою, та у своєму функціонуванні ще не повністю адаптованою до сучасних економічних умов. Така адаптація пов’язана з проблемами, які є доволі суттєвими і потребують першочергового вирішення. Зокрема, це стосується браку методологічних основ, що породжує проблему якості аудиту. Зараз ця проблема є однією із головних не тільки в нашій державі, але й у всьому світі [1].
Іншою досить гострою проблемою національного аудиту є відсутність чітко регламентованих і закріплених на державному рівні стандартів аудиту. Розробка стандартів аудиторської діяльності ґрунтувалася на зарубіжному досвіді, зокрема на Міжнародних стандартах аудиту. Але такі розробки на сьогоднішній день носять лише рекомендаційний характер, що в сучасних умовах є неефективним кроком.
Наступною проблемою аудиту є загострення конкуренції аудиторських фірм. Динамічний розвиток ринку аудиторських послуг в Україні зумовлює виникнення конкуренції між аудиторськими фірмами. До того ж на ринку України з’являються міжнародні аудиторські фірми, вже обізнані щодо Міжнародних стандартів аудиту, які мають майже сторічний досвід в наданні послуг.
До проблем, які негативно впливають на кількість клієнтів аудиторських фірм відносять проблему недовіри до аудитора і зокрема недовіри до якості наданих їм аудиторських послуг, а також проблему формування ціни на аудиторські послуги, а саме в частині методики її визначення. Єдиної системи розрахунку вартості послуг аудиторської фірми в Україні не існує, тому аудитори часто використовують, власну систему формування ціни. Можливість заниження або завищення вартості аудиторських послуг є основною проблемою, що насторожує замовника.
Попри перелічені недоліки функціонування системи національного аудиту, є актуальним наведення напрямків та перспектив розвитку цієї галузі. Насамперед вирішення будь-яких проблем повинно починатися з державного рівня - Аудиторської палати України, розроблення нею чітких вимог до проведення та якості аудиторських послуг [2].
Для більш відповідального функціонування аудиторів доцільно створити комітет з контролю за роботою таких фірм, який би контролював якість наданих аудиторами послуг, а також відповідність їх законодавству.
Одним з основних напрямів підвищення якості аудиту є розробка внутрішньо-фірмових методик аудиту, робочої документації тощо, оформлення у вигляді внутрішньо-фірмових стандартів. Щодо якості аудиторських послуг доцільно запропонувати введення державою єдиних цін на такі послуги. Таке рішення буде ефективним, оскільки це змусить фірми покращувати якість послуг, від яких відповідно буде залежати попит та дохід [3].
Таким чином, розвиток аудиту в Україні тісно пов’язаний з усіма вимогами і тенденціями, які простежуються в світі та які називаються процесами глобалізації. Без аудиту подальший розвиток нашої країни не можливий, оскільки всі інвестори бажають, перш за все, мати правдиві відомості про фінансовий стан контрагента для подальшої співпраці, які повинна забезпечити аудиторська перевірка.
Список використаних джерел:
1. Миронова Ю. Проблеми розвитку аудиту в Україні. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://conf–cv.at.ua/forum/19–82–1.
2. Мусіхіна Г. М. Проблеми та перспективи розвитку аудиту в Україні. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nauka.kushnir.mk.ua/?p=25952.
3. Міжнародні стандарти аудиту, надання впевненості та етики:/. Пер.с англ. — К.: ТОВ «ІАМЦ АУ «СТАТУС», 2007. — 1172 с.
Науковий керівник: Лемішовська О. С., к.е.н., асистент кафедри обліку та аналізу, Національний університет «Львівська політехніка»
|