:: ECONOMY :: ОЦІНЮВАННЯ ТА ПРОГНОЗУВАННЯ ІНТЕНСИВНОСТІ КОНКУРЕНЦІЇ НА ВИНОРОБНОМУ РИНКУ УКРАЇНИ :: ECONOMY :: ОЦІНЮВАННЯ ТА ПРОГНОЗУВАННЯ ІНТЕНСИВНОСТІ КОНКУРЕНЦІЇ НА ВИНОРОБНОМУ РИНКУ УКРАЇНИ
:: ECONOMY :: ОЦІНЮВАННЯ ТА ПРОГНОЗУВАННЯ ІНТЕНСИВНОСТІ КОНКУРЕНЦІЇ НА ВИНОРОБНОМУ РИНКУ УКРАЇНИ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 40

Термін подання матеріалів

24 квітня 2025

До початку конференції залишилось днів 24



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ОЦІНЮВАННЯ ТА ПРОГНОЗУВАННЯ ІНТЕНСИВНОСТІ КОНКУРЕНЦІЇ НА ВИНОРОБНОМУ РИНКУ УКРАЇНИ

 
06.02.2015 17:21
Автор: Дрінь Олег Ярославович, здобувач кафедри стратегії підприємств, ДВНЗ «Національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
[Секція 4. Економічний аналіз. Економіко-математичне моделювання;]

Сучасне економічне середовище України відзначається високим рівнем нестабільності, що реалізується у переважній більшості галузей. Вважається, що за таких обставин, конкурентна активність підприємств зростає з огляду на ускладнення процесу збуту продукції. Але цей логічний, за усіма науковими канонами висновок, має особливості реалізації в окремих галузях економіки.

Виноробна галузь України, як і більшість інших, відчуває потужний негативний вплив макроекономічних і соціально-політичних чинників. Він виявляється у зниженні обсягу реалізації продукції виноробства (за 2012-2014 рр. реалізація вина зменшилась на 33%), постійному зменшенню частки діючих підприємств (в середньому на 6,5 п.п. щорічно), випереджаючому скороченню кількості малих виноробних підприємств (на 27% за останні 2 роки).

Зазначені обставини призводять до зростання рівня концентрації діяльності у галузі. Так, ринкова частка 8 найбільших виноробних підприємств (ПТК «Шабо», ТОВ «Інкерманський завод марочних вин», ПАТ «Коблево» та інші), має тенденцію до зростання. За 2007 – 2013 рр. значення цього показника збільшилось з 73,2 до 86,7%, що є ознакою поступової монополізації ринку і, як наслідок, зниження інтенсивності конкуренції. Привертає увагу і той факт, що склад зазначених великих підприємств майже стабільний, коефіцієнт оновлення дорівнює 0,125, що свідчить про щорічну заміну лише одного учасника цієї групи, а за сім років спостереження до числа великих входило тільки 10 підприємств.

Зростаючий рівень концентрації у виноробній галузі є лише передумовою зниження рівня інтенсивності конкуренції, а не доконаним фактом цього. 

В науковій і прикладній літературі існує безліч методів оцінки інтенсивності конкуренції. Переважна їхня більшість, незважаючи на різні розрахункові алгоритми, спирається на припущення щодо зростаючої конкуренції за умов зменшення кількісних відмінностей в обсягах діяльності підприємств досліджуваного ринку. Цьому є логічне підтвердження, оскільки активізація конкурентних дій на монополізованому ринку зі сторони монополіста - не має сенсу, а зі сторони аутсайдерів – майже безперспективна.

В прикладному ж форматі далеко не завжди на ринку знайдеться відносний монополіст, який здатен призупинити конкуренцію, а наявність близьких за обсягом діяльності підприємств, гарантувати високий рівень її інтенсивності. Тому показних статичної варіації ринкових часток слід розглядати як передумову зміни рівня інтенсивності конкуренції і використовувати його значення для прогнозування змін інтенсивності конкуренції.

Реалізована інтенсивність конкуренції виявляється у зміні ринкових часток досліджуваної сукупності підприємств у часі. Її рівень визначається на основі коефіцієнта варіації ринкових часток у динаміці за порівнювані періоди - переважно роки, задля виключення впливу сезонного чинника.

Проведені розрахунки інтенсивності конкуренції досліджуваних виноробних підприємств на основі статичної і динамічної варіації їхніх ринкових часток (табл. 1) дозволив зробити наступні висновки.

Наявна тенденція до зростання значень Квс  свідчить про збільшення передумов до зниження інтенсивності конкуренції на ринку з причини продовження процесу концентрації. Проте індекси даного показника за 2012 -2013 рр. зменшили своє значення, що може бути початком зародження протилежної тенденції.




Таблиця 1

Динаміка показників варіації ринкових часток досліджуваних виноробних підприємств України за 2009 – 3013 рр.








Динамічна варіація часток не відзначається сталим характером. За 2008 -2011 рр. значення Квд мала зростаючий тренд, що є наслідком зростаючого переділу ринку. Отже, у цей період склалась ситуація, за якої передумови до зниження інтенсивності конкуренції не реалізовувались. У 2012 і 2013 рр. ситуація змінилась. Переділ ринку суттєво уповільнився, значення індексів Квд  стали  меншими за 1, при збереженні, хоча і за знижуваної динаміки, передумов до зменшення інтенсивності конкуренції. В результаті, можна стверджувати, що за останні два роки ситуація зазнала змін. Інтенсивність конкуренції знизилась як у реальному, так і у потенційному вимірах. Ймовірно, що це стало наслідком «обвалу»  ринку вина в Україні у цей період, зниженням рентабельності реалізації продукції виноробства, в результаті чого обмежені фінансові ресурси підприємств галузі і низький попит споживачів вплинули на активність більшості учасників ринку. Зазначені стагнаційні процеси будуть спостерігатись доти, поки не стабілізуються соціально-економічні умови в Україні.





Список використаних джерел:


1. Авидзба А.М. Программа развития виноделия в Украине до 2025 года и пути ее реализации /А.Авидзба // ВиноГрад – 2009 - №№ -7-8.- С.61-63.


2. Державний комітет статистикиУкраїни. [Електронний ресурс]  - Режим доступу  http://www.ukrstat.gov.ua


3. Інтернет-маркетингова компанія “KNP-BUSINESS”. [Електронний ресурс]  - Режим доступу  http://www.knp-business/ru                                                                    





Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.354 сек. / Mysql: 1717 (0.258 сек.)