|
|
|
ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ПОТЕНЦІАЛОМ ПІДПРИЄМСТВ ТОРГІВЛІ
|
27.11.2014 20:58 |
Автор: Дядюк Марина Анатоліївна, кандидат економічних наук, доцент, Харківський державний університет харчування та торгівлі; Цилюрик Віктор Вікторович, студент, Харківський державний університет харчування та торгівлі
|
[Секція 1. Економіка та підприємництво;] |
Галузеве та організаційно-економічне різноманіття підприємств вимагає поглиблення теоретичних і методичних розробок, спрямованих на дослідження специфіки окремих напрямів діяльності конкретних підприємств певної галузі та розширення практичних рекомендацій відповідно до логіки їхнього функціонування. Забезпечення високої ефективності використання ресурсного потенціалу в торгівлі є проблематичним питанням, до розв’язання якого, на нашу думку, слід підходити комплексно, із використанням сучасних науково-методичних розробок та обов’язковим урахуванням галузевих особливостей, притаманних торгівлі [1-5]. Вивчення ефективності реалізації ресурсного потенціалу та його локальних складових за стратифікованою вибіркою підприємств роздрібної торгівлі, що представлена сукупністю із 10 великих підприємств (мереж) та 22 середніх та малих підприємств (самостійних магазинів) за період 2007‒2012 рр., виходячи із положень результатно-витратного підходу [4, 5], було здійснено за показниками потенціаловіддачі та рентабельності ресурсного потенціалу. Із проведених розрахунків з’ясовано, що за групою торговельних мереж у динаміці спостерігалася стійка тенденція до зростання, темпи якого становили 276,5%. Найбільші темпи зростання були відзначені у 2008 та 2010 рр. – 140,7 та 147,9% відповідно. На окремих підприємствах, що входять до зазначеної групи, спостерігалися різноспрямовані тенденції зміни цього показника. За групою середніх та малих підприємств ефективність реалізації ресурсного потенціалу мала негативні тенденції: відбувалося зниження з 30% у 2008 до 3% у 2010 р., зрештою ефективність реалізації ресурсного потенціалу знизилася майже вдвічі. Ефективність реалізації локальних ресурсних потенціалів мала подібні тенденції: за групою великих підприємств найшвидшими темпами розвивалися та генерували віддачу технічний, просторовий та ресурсний потенціали; за групою середніх та малих підприємств найшвидше зниження ефективності спостерігалося за просторовим, ресурсним, кадровим і технічним потенціалами. Виключенням став фінансовий потенціал, ефективність якого збільшилася на 135,5%. Внутрішньогруповий аналіз окремих підприємств виявив змінювані та навіть різноспрямовані тенденції показників ефективності використання локальних складових ресурсного потенціалу, що негативно позначилося на загальній ефективності його використання на досліджуваних підприємствах. Великі підприємства роздрібної торгівлі, зокрема торговельні мережі, мають помітні тенденції до нарощування потенціалу та підвищення ефективності його використання. На середніх та малих підприємствах роздрібної торгівлі зменшення ефективності використання ресурсного потенціалу за всіма складовими загрожує значним зниженням конкурентоспроможності та є індикатором того, що на підприємствах відбуваються кризові процеси. Висновки. Ефективність використання ресурсного потенціалу в торгівлі значною мірою залежить від формату діяльності підприємств. Результати дослідження підтверджують, що набагато ефективніше ресурсний потенціал використовується великими підприємствами. Абсолютні величини й темпи зміни показників потенціаловіддачі та рентабельності за групою великих підприємств торгівлі є більшими за відповідні показники малих і середніх підприємств. Напрямами підвищення ефективності використання ресурсного потенціалу підприємств торгівлі є усунення диспропорцій локальних складових ресурсного потенціалу та підвищення загального рівня збалансованості структури ресурсного потенціалу, а також підвищення темпів генерування обсягів прибутку.
Список використаних джерел: 1. Андрушків Б. Шляхи підвищення ефективності використання ресурсного потенціалу підприємства / Б. Андрушків, Л. Мельник, О. Погайдак // Формування ринкової економіки в Україні. – 2012. – Вип. 27. – С. 3–7. 2. Гросул В. А. Структуризація ресурсного потенціалу підприємств торгівлі / В.А. Гросул, О.М. Филипенко // Бізнес інформ, 2013. – № 12. – С. 192-197. 3. Краснокутська Н. С. Потенціал торговельного підприємства: теорія та методологія дослідження : монографія / Н. С. Краснокутська. – Х. : ХДУХТ, 2010. – 247 с. 4. Оцінка економічного потенціалу підприємств роздрібної торгівлі / Н. О. Власова, О. В. Носова, Н. С. Краснокутська, О. С. Маковоз. – Хар. : ХДУХТ, 2010. – 189 с. 5. Шталь Т. В. Комплексне оцінювання стану й ефективності використання ресурсного потенціалу торговельного підприємства / Т. В. Шталь // Держава та регіони. Серія Економіка та підприємництво. – 2004. – № 4. – С. – 269–273.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|