|
|
|
КРИЗОВІ ЯВИЩА В ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ
|
24.11.2014 18:57 |
Автор: Думбрава Анастасія Ігорівна, студентка Київського фінансово-економічного коледжу НУДПСУ
|
[Секція 4. Економічний аналіз. Економіко-математичне моделювання;] |
На сьогодні існує великий макроекономічний дисбаланс через систематичне завищення макропоказників. За даними Урядового порталу, фіскальний розрив держбюджету-2014 становить близько 290 млрд. гривень. За останні роки економіка України фактично доведена до дефолту. При нульовому зростанні реального ВВП та інфляції державні фінанси опинилися у критичному стані[1]: - так, з 2011 року фактично в 3 рази збільшився дефіцит бюджету (у 2013 році дефіцит бюджету становив 64,7 млрд. грн.); - державний борг становить 480,2 млрд. грн., а це 40,2% від ВВП при критично допустимих 60%; - на початок цього року державна казна була спустошена, на рахунку казначейства знаходилася рекордно мінімальна сума 1,7 млрд. грн. з несплаченими рахунками на суму майже 70 млрд. грн., а в деякі дні нижче критичної позначки (залишки складали декілька мільйонів, і це державна скарбниця!); - переплата податків у 2013 році склала рекордну цифру 27 млрд. грн. (станом на 01.03.14), а сума невідшкодованого ПДВ економіці становить близько 30 млрд. грн. ПДВ; - підвищення заробітної плати та соціальних виплат були повністю незабезпечені реальними бюджетними ресурсами; - постійно зростала чисельність державних службовців та, відповідно, й видатки на їх утримання. Особливої уваги заслуговують органи Генеральної прокуратури, чисельність яких, починаючи з 2011 року, зросла майже на 6 тис. осіб; - також існує низка системних проблем у двох найпотужніших за фінансовою складовою сферах, це «Освіта» та «Охорона здоров’я». Ці проблеми, в першу чергу, пов’язані з неефективним використанням наданого ресурсу. У 2013 р. зведені державні видатки є надмірно високими та становлять: на освіту - 7,3% ВВП, на охорону здоров’я - 4,2% ВВП[2]: - пільги та субвенції нарощувалися за рахунок розширення категорій пільговиків (так, наприклад, у 2010 році Законом України «Про держбюджет» було розширено категорії пільговиків, зокрема багатодітним сім’ям); - починаючи з 2009 року Пенсійний фонд України є дефіцитним та покривається за рахунок коштів держбюджету, що негативно впливає на економіку країни, оскільки відволікає значні бюджетні ресурси від розвитку економіки; - протягом останніх років на фоні стрімкого зростання дефіциту НАК «Нафтогаз України» штучно стримувалися ціни на природний газ для потреб населення; - золотовалютні резерви нашої країни тільки за останні 2 роки зменшилися більше ніж у 2 рази (з 31,8 млрд. дол. США на кінець 2011 року до 15,5 млрд. дол. США на кінець лютого 2014 року). У вересні відбулося суттєве уповільнення зниження динаміки індексу виробництва базових галузей (далі – ІВБГ) – до -0.8% у річному вимірі (-12.3% у серпні), за січень – вересень ІВБГ знизився на 6.3% порівняно з відповідним періодом минулого року[3]. Істотне покращення динаміки ІВБГ обумовлено зростанням обсягів сільськогосподарського виробництва у вересні на 46.9% у річному вимірі. Збільшення врожайності зернових культур на 14% було основною причиною позитивної динаміки сільського господарства, однак високі темпи обумовлені низькою базою порівняння минулого року, що є тимчасовим фактором та не матиме впливу в наступні періоди. Дані про зміну обсягів виробництва деяких видів економічної діяльності наведено у таблиці 1[4]. Отже, щоб подолати дані проблеми потрібно: - Скоротити чисельність бюрократичного апарату з одночасним збереженням зарплатного фонду. - Реформувати систему надання адміністративних послуг і створити мережу «Прозорих офісів» через прийняття відповідних рішень Уряду. - Провести інвентаризацію структури і функцій центральних органів виконавчої влади і скоротити дублюючі функції. - Реалізувати на базі Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства пілотний проект: набрати усіх працівників через відкритий конкурс із залученням громадськості. - Завершити антикорупційну реформу через ухвалення Верховною Радою розроблених Урядом законопроектів. - Запровадити систему подання і оприлюднення декларацій щодо майнового стану, доходів та витрат публічних службовців та перевірок цих декларацій незалежною установою. - Створити незалежне Антикорупційне бюро з широкими наглядовими повноваженнями, яке здійснюватиме протидію особливо небезпечним проявам корупції, насамперед серед вищих посадових осіб. - Організувати повернення державних активів, незаконно виведених за межі України колишніми високопосадовцями внаслідок вчинення корупційних та інших правопорушень. Таблиця 1.
*Розрахунки Департаменту статистики, аналізу та прогнозування.
Список використаної літератури: 1. Урядовий портал. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України// [Електронний ресурс]// Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua 2. Національний банк України//Офіційне інтернет-представництво// [Електронний ресурс]// Режим доступу: http://www.bank.gov.ua 3. Проблеми економіки// періодичне видання-2014- № 10- 50с. 4. Державна служба статистики України [Електронний ресурс]// Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|