|
|
|
ФІНАНСОВИЙ ОМБУДСМЕН НА РИНКУ НЕБАНКІВСЬКИХ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
|
02.10.2014 01:05 |
Автор: Дзюнь Олена Богданівна, аспірантка кафедри управління національним господарством та економічної політики, Національної академії державного управління при Президентові України
|
[Секція 5. Банківська справа. Фінанси, грошовий обіг та кредит;] |
У системі захисту прав споживачів небанківських фінансових послуг України відсутній дієвий механізм досудового вирішення конфліктних ситуацій між фінансовими установами та споживачами небанківських фінансових послуг. Така ситуація гальмує розгляд спорів і збільшує навантаження на судову систему. В свою чергу споживачі повинні мати доступ до незатратних механізмів захисту від порушень при наданні послуг небанківськими фінансовими установами. Вирішити означену проблему були спроби ще у рамках виконання Концепції захисту прав споживачів небанківських фінансових послуг, схваленої Урядом у 2009 році, відповідно до якої зазначалося про відсутність дієвого механізму досудового розв'язання конфліктних ситуацій [1]. Саме цим актом та Планом заходів щодо її реалізації ставилося завдання створити правовий механізм досудового розгляду скарг споживачів та розв'язання спорів між небанківськими фінансовими установами і споживачами [2]. Разом з тим, на сьогодні такий механізм в Україні не запроваджений. Основним елементом механізму досудового вирішення спорів є так звана третя сторона, яка допомагає споживачам і надавачам фінансових послуг вирішити спори шляхом прийняття обґрунтованого та прийнятного для обох сторін рішення. Такою третьою стороною, відповідно до європейської практики, може бути інститут фінансового омбудсмена. Найчастіше фінансові омбудсмени вирішують спори, що виникли в банківській сфері, на ринку цінних паперів і у сфері страхових послуг. Перш ніж вдатись до послуг фінансового омбудсмена клієнти повинні спробувати вирішити спірні питання безпосередньо зі своєю фінансовою установою. Якщо не вдасться владнати суперечку шляхом консенсусу, фінансовий омбудсмен виступатиме в якості третейського судді. Він перевірить обставини кожної скарги, надасть свої рекомендації та винесе рішення по справі згідно відповідного законодавства. Фінансовий омбудсмен розглядає відносно невеликі справи, сума по яких не перевищує певного ліміту (наприклад в Німеччині 5 000 євро). По таким справам у багатьох країнах рішення фінансового омбудсмена є обов’язковими для виконання. Інститут фінансового омбудсмена зазвичай очолює людина, яка сама є омбудсменом. Інститути фінансового омбудсмена можуть створюватись за приватною ініціативою, або державою. Як правило, це недержавна організація, що діє відповідно до приватного права та фінансується групою фінансових установ. Незалежність та неупередженість фінансового омбудсмена є надзвичайно важливими для розгортання позитивних якостей цієї схеми. Інститут фінансового омбудсмена є корисним доповненням, а не замінником судової системи. Ця модель є привабливою альтернативою для вирішення суперечок та довела свою значимість в багатьох країнах. Ефективно функціонуючий інститут фінансового обмудсмена буде вигідним усім учасникам ринку: права споживачів будуть краще захищені та стандарти послуг будуть вищими. Це може суттєво покращити імідж фінансової сфери, зміцнити довіру до фінансових компаній, які є учасниками інституту фінансового омбудсмена, що дозволить їм залучити нових клієнтів. Зрештою, у виграші буде і держава: омбудсмени дозволять зменшити навантаження на суди та наглядові органи.
Список використаних джерел: 1. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.09.2009 № 1026-р «Про схвалення Концепції захисту прав споживачів небанківських фінансових послуг в Україні». Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1026-2009-%D1%80. 2. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.01.2010 № 135-р «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції захисту прав споживачів небанківських фінансових послуг в Україні». Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/135-2010-%D1%80.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|