|
|
|
РИНКИ СТРАХОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ: ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ ЯК ОСНОВА ЕФЕКТИВНОГО РОЗВИТКУ
|
10.06.2014 16:17 |
Автор: Мосціпан Роман Миколайович, аспірант кафедри економічної політики Національної академії державного управління при Президентові України
|
[Секція 1. Економіка та підприємництво;] |
Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг, встановлені Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» [1]. Закон створює правові основи для захисту інтересів споживачів фінансових послуг, правове забезпечення діяльності і розвитку конкурентоспроможного ринку фінансових послуг в Україні, правове забезпечення єдиної державної політики у фінансовому секторі України. До ринків фінансових послуг належать професійні послуги в тому числі на ринках страхових послуг, що визначено Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг». Своєю чергою стаття 42 Конституції України зобов’язує державу забезпечити захист конкуренції у підприємницькій діяльності, не допускати зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірного обмеження конкуренції та недобросовісну конкуренцію [2]. Відомо, що страхування як економічне явище має глибоке коріння, яке сягає в давнину тисячоліть. З давніх-давен у людей виникала потреба у відшкодуванні чи розподілі збитків серед широкого загалу. Особливо гостро ця проблема виявилась у торгівців у зв’язку з тим, що їхня діяльність була особливо ризиковою, об’єктивно зумовлювалася природними та соціально-етичними чинниками [3]. Умови сьогодення висувають як до органів державного управління, суб’єктів господарювання (страхових компаній) так і до споживачів страхових послуг нові вимоги щодо взаємодії та співпраці на якісно новому рівні. Етап світової фінансової кризи для нашої держави перейшов у фазу внутрішньополітичного загострення, що в значній мірі відобразилося та продовжує відображатися на всій економіці країни. На думку експертів, під час економічних спадів такі способи конкуренції в страховій сфері, як демпінг тарифів і гонка винагород посередників, набувають руйнівний характер і лише посилюють положення на ринку [4]. Слід підкреслити, що після глибокої трансформаційної кризи 90-х років, яку пережила наша країна, швидше виходили із кризового стану ті галузі, де повніше склалися конкурентні відносини. І зараз, у період подолання наслідків світової фінансово-економічної кризи, саме конкуренція може стати одним із головних чинників сталого економічного зростання [5]. Розвитком конкуренції, при таких умовах, повинні стати в тому числі кроки в бік поліпшення стандартів якості як надання страхових послуг так і в значній мірі захисту конкуренції на ринках страхових послуг, що передбачає ефективну діяльність органів державного управління. Згадаймо, що державне регулювання ринків фінансових послуг це здійснення державою комплексу заходів щодо регулювання та нагляду за ринками фінансових послуг з метою захисту інтересів споживачів фінансових послуг та запобігання кризовим явищам [1]. Сьогодні в Україні здійснюють функції з державного регулювання на ринках страхових послуг, в тому числі відповідні заходи для захисту конкуренції, різні органи державної влади з яких ми виділимо Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг та Антимонопольний комітет України. Питання впровадження системи менеджменту якості (СМЯ), відповідно до міжнародного стандарту ІSO 9001:2008, як важливого інструменту державного регулювання в сфері захисту конкуренції на ринках страхових послуг України, повинно стати основним на поточний момент діяльності органів державної влади, в тому числі згаданих вище. Наприкінці зазначимо, що основні вісім принципів СМЯ [6] нададуть змогу покращувати якість як надання адміністративних послуг так і своєчасних та результативних заходів в сфері захисту конкуренції на згаданих ринках, а саме: орієнтація на споживача (необхідно робити те, що хоче споживач зараз і захоче в майбутньому), лідерство керівника, залучення персоналу, процесний підхід, системний підхід до менеджменту (має на увазі облік всіх чинників, що впливають на зовнішнє і внутрішнє середовище організації), постійне поліпшення, ухвалення рішень, заснованих на фактах, взаємовигідні стосунки з постачальниками.
Список використаних джерел: 1. Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг: Закон України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2664-14 2. Конституція України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр 3. Страхування: Підручник / За ред. В.Д. Базилевича. – К.: Знання, 2008. – 1019 с. – (Київському національному університету імені Тараса Шевченка 175 років) 4. О конкуренции на страховом рынке: не скидкой единой. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cljournal.ru/ann2/54/ 5. «Щодо удосконалення механізмів регулювання ринків товарів і послуг в Україні». Аналітична записка. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/1442/ 6. Система менеджмента качества. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.wikipedia.org/wiki/Система_менеджмента_качества
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|