|
|
|
ПРИНЦИПИ СОЦІАЛЬНО-ЕТИЧНОГО МАРКЕТИНГУ
|
03.06.2014 13:47 |
Автор: Соколи І.І., доктор економічних наук, Одеський національний політехнічний університет; Каташинська М.О., аспірант, Одеський національний політех-нічний університет
|
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;] |
Сукупність елементів маркетингу формує соціально орієнтовану систему маркетингу тоді, коли вона відповідає певним принципам побудови. Методологічною основою побудови соціально-етичної концепції маркетингу ви-ступають такі універсальні наукові принципи як: принцип вірогідності, оптима-льності, цільової спрямованості, адекватності, системності, багатокритеріаль-ності, актуалізації результатів розрахунків, коректності вихідних даних, розпі-знавання, активності, взаємодії, реактивності та резонансу [1, 3]. Ф. Котлер виділяє п’ять принципів: орієнтація на споживача, впровадження інновацій, підвищення споживчої цінності, формування соціально значимої місії підпри-ємства, робота на благо всього суспільства в цілому [2, с. 24]. Ряд авторів пред-ставляють принципи, які складають основу моделі управління підприємством на засадах соціально-етичної концепції маркетингу, що визначають маркетин-гову діяльність і ціннісні орієнтири діяльності підприємства: принцип цінності споживачів цільового сегмента ринку, визнання їхніх прав на одержання якіс-них і безпечних товарів; принцип цінності співробітників підприємства, ви-знання їхніх прав на одержання гідної заробітної плати й підвищення професій-ного рівня; принцип цінності суспільства в цілому, усвідомлення суспільної ко-рисності й соціально-економічної значимості діяльності підприємства для сус-пільства; принцип інформаційної, фізичної й екологічної безпеки вироблених товарів і послуг; принцип одержання тільки законного прибутку, пов’язаного з реорганізацією, розширенням діяльності підприємства, впровадженням іннова-цій і спрямуванням частини цього прибутку на здійснення соціальних проектів і соціальних програм [4]. Прогресивні підприємства розробляють типові прин-ципи-вимоги соціально-етичного маркетингу та використовують їх у своїй ефе-ктивній підприємницькій практиці: основна мета підприємства повинна поляга-ти в задоволенні розумних, здорових потреб споживачів відповідно до гуман-них інтересів суспільства; керівництво та персонал підприємства повинні по-стійно вишукувати можливості створення нових товарів, які повніше задоволь-няють потреби покупців; бути готовими до систематичного внесення в товари вдосконалень відповідно до інтересів покупців; підприємство повинне відмов-лятися від виробництва й продажу товарів, що суперечать інтересам споживачів взагалі, і, особливо, якщо вони можуть заподіяти шкоду споживачеві й суспіль-ству в цілому; підприємство повинне розробляти й впроваджувати в практику програми соціально-економічного розвитку, які служать інтересам самого під-приємства і його персоналу та корисні для соціального розвитку країни [2, 5]. Застосування методології й організаційно-методичного забезпечення соціально-етичного маркетингу в сфері виробництва товарів і послуг дозволить учасникам бізнес-процесів адаптуватися до умов глобальної конкуренції шляхом соціалі-зації й гуманізації свого бізнесу й опосередковано одержати шукані економічні ефекти. У свою чергу підвищення економічної ефективності на мікрорівні ви-значить зростання економіки на макрорівні, що дозволить направити додаткові кошти на соціальні й культурні потреби.
Список використаних джерел: 1. Котлер Ф. Основы маркетинга : учеб. для вузов / Ф. Котлер, Г. Армст-ронг. – 9-е изд. ; пер. с англ. – М. : Вильямс, 2003. – 1200 с. 2. Писаренко В. В. Економічна ефективність соціально-етичного марке-тингу в АПК Полтава : монографія / В.В. Писаренко. – К. : Камелот, 1999. – 160 с. 3. Данченок Л.А. Управление контрмаркетингом: социально-экономи¬ческий аспект / Л.А. Данченок, Е. Г. Пичугина. – М. : МЭСИ, 2013. – 131 с. 4. Котлер Ф. Маркетинг Менеджмент / Ф. Котлер. – 11-е изд. ; пер. с англ. – СПб. : Питер, 2005. – 800 с. 5. Маркетинг / Под ред. М. Бейкера ; пер. с англ. Н. Качанова [ и др. ] – СПб. : Питер, 2002. – 1200 с.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|