|
|
|
ПОНЯТТЯ ЯКОСТІ ТОВАРУ У СИСТЕМІ МАРКЕТИНГУ
|
25.04.2014 17:21 |
Автор: Войцеховська Р. С., студентка ІЕПТ, НУ «Львівська політехніка»
|
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;] |
Однією з найважливіших задач маркетингу є забезпечення конкурентних переваг своєї продукції, тобто забезпечення конкурентноздатності продукції підприємства. Досягти цього можливо завдяки високій якості продукції, що ви-робляється підприємством, і послуг, що надаються. Проблемою якості як основного фактора забезпечення конкурентоспроможності підприємства займалися такі відомі науковці як Г.Азоєв, Ф. Найт, В.Л. Дикань, А.Машнов, Т.Загорна, О.Дубров, С.Климент та інші. Якість - це сукупність властивостей і характеристик продукції, які надають їй здатність задовольняти обумовлені або передбачувані потреби. Сучасний підхід до стратегії підприємництва полягає у тому, що якість є найбільш ефективним засобом задоволення вимог споживачів і одночасно зниження витрат виробництва. Якість продукції тісно пов'язана з споживною вартістю, тобто здатністю товару задовольняти певні потреби. Вона характеризує міру споживчої вартості, ступінь її придатності і корисності. А відповідно товар – це продукт, послуга, цінні папери, ідеї та знання, що можуть задовольнити потребу та призначені для продажу. У практиці маркетингу зазвичай розрізняють три основні рівні товару (рис. 1).
Основний рівень — товар за задумом, який відповідає на запитання: що ж насправді купує покупець. Товар за задумом перебуває у центрі загального поняття товару. Він складається з послуг, засобів задоволення, що забезпечують вирішення проблеми, або переваг, які покупець бажає отримати, придбавши цей товар. Під час розробки товару фахівцям треба визначити основні вигоди, які покупець отримає після придбання товару. Другий рівень — товар у реальному виконанні. На основі товару за задумом створюють товар у реальному виконанні. Кожен товар на цьому рівні має п'ять ознак: якість, властивості, дизайн, назву марки та упаковку. Третій рівень — товар із підсиленням (підкріпленням) — передбачає надання споживачу додаткових послуг і вигод: монтажу, гарантії, доставки, надання кредиту, післяпродажного обслуговування тощо. Споживачі можуть розглядати товар як складний набір вигод, що задовольняє їхні потреби. Під час розробки товару передусім визначають основні потреби покупця, які задовольнятиме товар. Далі розробляється товар у реальному виконанні та, нарешті, здійснюється пошук способів його підсилення з метою створення набору вигод, що найповніше задовольнятимуть споживача. Сучасними стандартами регламентуються не тільки показники якості самих товарів, але і систем якості, зокрема таких елементів систем управління якістю, як: відповідальність керівництва за якість, навчання персоналу, аналіз контрактів, вхідний контроль покупної продукції, контроль документації, вимоги до документації з якості, перевірка контрольно-вимірювального та випробувального обладнання, вимоги до експлуатації (використання) продукції, збереження, пакування, перевезення, робота з рекламаціями. Сучасні стандарти якості акцентують увагу на питаннях захисту довкілля та безпеки продукції. Рівень якості засвідчується присвоєнням товару певного сорту, класу, ґатунку, які відображаються словами, цифрами, зірочками і спрощують покупцям процес ознайомлення і оцінки конкретних товарних пропозицій. Якісні характеристики впливають на маркетингові заходи, які у свою чергу впливають на зміну самих якісних характеристик. Конкурентноздатність товарів на ринку визначається тим, наскільки його якісні параметри задовольняють потреби потенційних споживачів. Сюди входять і якісні характеристики самого продукту, і продумана система керування ціною, і організація руху товару, і організація просування продукції на ринок. Саме сукупність якісних показників продукції визначає місце продукції (позиціювання) у тій частині сегменту цільового ринку, на який представляється ця продукція. Якість продукції значною мірою визначається ефективністю системи управління якістю на підприємстві та належною організацією самого виробничого процесу. Система управління якістю, передбачає постійне вдосконалення маркетингової діяльності фірми, поліпшення якості продукції і задоволення потреб усіх зацікавлених сторін: споживачів, постачальників, персоналу, власників, суспільства в цілому за рахунок створення відповідного менеджменту на підприємстві. Застосування систем якості надає підприємствам можливість істотно підвищувати ефективність своєї діяльності, забезпечувати споживачів продукцією і послугами, що відповідають потребам і вимогам законодавства. Створення ефективних систем якості, орієнтованих на впровадження сучасного досвіду в галузі організацій та технологій, забезпечує стійке становище підприємств на ринку.
Список використаних джерел: 1. Гаркавенко С. С. Маркетинг. Підручник. – Київ: Лібра, 2002. 2. Григорчук Т. В. Маркетинг. Частина друга. – К.:Університет «Україна», 2007. 3. ДСТУ ІSО 9000-2001. Системи управління якістю. Основні положення та словник. – На заміну ДСТУ 3230-95; Введ. 27.06.2001 р. – К. : Держстандарт України, 2001.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|