|
|
|
ЕКОЛОГІЧНИЙ ПОДАТОК В УКРАЇНІ
|
03.04.2014 20:01 |
Автор: Голишевська Лариса Віталіїївна, асистент кафедри обліку та аналізу ВНАУ; Чернелівська Яна Віталіївна, студентка ВНАУ
|
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;] |
Зростання ролі економічного інструментарію природоохоронної політики в процесі прийняття управлінських і державних рішень, а також збільшення кількості, різновидів і масштабів використання цих інструментів зумовило необхідність впровадження у вітчизняну систему оподаткування екологічного податку. Екологічним податком в Україні замінено збір за забруднення навколишнього природного середовища. Порядок його нарахування і сплати регламентується Розділом VIII Податкового кодексу України. Згідно з Податковим кодексом України: екологічний податок – це загальнодержавний обов'язковий платіж, що справляється з фактичних обсягів викидів у атмосферне повітря, скидів у водні об'єкти забруднювальних речовин; розміщення відходів; фактичного обсягу радіоактивних відходів, що тимчасово зберігаються їх виробниками; фактичного обсягу утворених радіоактивних відходів та з фактичного обсягу радіоактивних відходів, накопичених до 1 квітня 2009 року[1]. Розглянемо види екологічних податків, які законодавчо запроваджені в Україні: - податок на викиди забруднювальних речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення; - податок на скиди забруднювальних речовин безпосередньо у водні об'єкти; - податок за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях або на об'єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини; - податок за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені); - тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк [3]. В Україні на даний час діють податки, що регулюють використання природних ресурсів, електроенергії та експлуатацію транспортних засобів, однак, роблячи висновки зі структури Податкового кодексу, вони не є складовими екологічного податку. Тому переведення їх до складу екологічного податку є актуальним напрямом удосконалення раціонального природокористування в Україні. Також, на даний час, особливу увагу приділяється питанню розвитку екологічного страхування в Україні, яке є принципово новим методом формування фінансових ресурсів для вирішення екологічних проблем у державі. Запропоновано проводити екологічне страхування в обов'язковій і добровільній формах. Вибір форми страхування може залежати від суб'єктів страхування та категорій страхувальників. Обов'язкове екологічне страхування доцільно проводити на випадок екологічних аварій (катастроф), які можуть статися в результаті виробничої й невиробничої діяльності, стихійних лих, що призвели до значних разових пepeвищень рівнів викидів (скидів) забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, порівняно зі встановленими нормативами [4]. Розглянемо ставки екологічного податку. Так, з 01.01.2013 року ставки екологічного податку, встановлені ПКУ, збільшені в середньому на 7,9%. Також згідно з п. 2 підрозділу 5 р. ХХ «Перехідні положення» ПКУ за податковими зобов’язаннями з екологічного податку, що виникли з 01.01.2013 по 31.12.2013 року, ставки податку становлять 75% від ставок, передбачених ст. 243-246 ПКУ (у 2012 році становили 50%), з 01.01.2014 ставка податку становить 100% ставок передбачених в Податковому кодексі [5]. Що стосується розподілу надходжень до бюджету екологічного податку, то відповідно до положень Бюджетного кодексу України цей платіж до спеціального фонду державного бюджету нараховувався у таких пропорція: - у 2011-2012 роках – 30 %; - у 2013 році – 53 %, з них 33 % із спрямуванням на фінансове забезпечення виключно цільових проектів екологічної модернізації підприємств у межах сум сплаченого ними екологічного податку у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; - з 2014 року – 65 %, з них 50 % із спрямуванням на фінансове забезпечення виключно цільових проектів екологічної модернізації підприємств у межах сум сплаченого ними екологічного податку у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України [2]. Отже, екологічні податки відіграють значну роль в підвищенні рівня екологічної безпеки суспільства. Дієвим цей економічний інструмент екологічної політики стає лише тоді, коли види податків впливають на ризики екологічної безпеки, а ставки податків встановлені таким чином, щоб кожному виробнику було набагато вигідніше переорієнтувати свою діяльність в екологічно безпечному напрямі, ніж сплачувати екологічні платежі.
Список використаних джерел: 1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 зі змінами від 06.12.2012. – Розділ VIII:Екологічний податок. 2. Екологічний податок в Україні. Режим доступу: http://www.devisu.ua. 3. Гордієнко С. М. Розвиток екологічного оподаткування / С. М. Гордієнко // Фінанси і кредит. - № 1, 2013. 4. Гринчишин Н. М. Роль екологічних податків у підвищені рівня екологічної безпеки держави / Н. М. Гринчишин // Техногенна та екологічна безпека. - № 17. – С. 177-182. – 2013. 5. Якимчук С. А. Екологічний податок як один із основних економічних інструментів природоохоронної діяльності / С. А. Якимчук // Економіка. Управління. Інновації. - № 2. – 2013.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|