|
|
|
АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ТА ПРОБЛЕМ ФОНДОВИХ БІРЖ В УКРАЇНІ
|
18.12.2013 13:17 |
Автор: Челоногова Д. Ю, студентка Дніпропетровської державної фінансової академії
|
[Секція 5. Банківська справа. Фінанси, грошовий обіг та кредит;] |
Проблема ефективного функціонування фондових бірж набуває дедалі важливішого значення для економічного розвитку України, оскільки саме вони є символом ринкової економіки розвинутих країн та грають важливу роль як ринковий механізм. На сьогоднішній день вітчизняна фондова біржа, яка є обов’язковим атрибутом ринкової економіки та важливим елементом фінансової інфраструктури, не виконує властивих їй функцій залучення фінансових ресурсів у фінансову систему та не забезпечує їх перерозподіл і спрямування в перспективні галузі виробництва. Фондова біржа – це організаційна форма ринку, на якому здійснюється торгівля цінними паперами – акціями, облігаціями, зобов'язаннями державної скарбниці, сертифікатами, документами, пов'язаними з рухом кредитних ресурсів і валютних цінностей. Вона є юридичною особою, і в питаннях свого пристрою і роботи користується повною самостійністю [3, C.72]. Діяльність біржі фінансується за рахунок внесків учасників біржі, що придбали на ній "місце", щорічних внесків підприємств, що котирують на біржі свої цінні папери, зборів від біржових операцій та інших виплат учасниками біржі. В Україні 1991 року діяло близько 60 товарних бірж, що на початковому етапі становлення національного ринку мало певне позитивне значення. Першим кроком на етапі створення фондових бірж стала участь вчених і практиків в розробці Закону України "Про цінні папери і фондову біржу", (Закон України "Про цінні папери і фондову біржу" № 120-ХІІ від 18.06.1991 р.), і на той період організацію українського ринку цінних паперів і створення необхідних умов для його функціонування прийняла на себе Українська фондова біржа [3, C. 72]. Біржова діяльність в основному зводиться до біржової торгівлі. За результатами 2011 року, основними гравцями серед організації торгівлі на фондовому ринку України є Фондова Біржа ПФТС (37.74% обсягів торгів у 2011 році), Фондова Біржа Перспектива (33.58% обсягів торгів у 2011 році) та Українська Біржа (26.96% обсягів торгів у 2011 році) [4]. Загалом ці три фондові майданчики мали 98,28% обсягів торгів цінними паперами в Україні у 2011 році. Але, організований ринок виконує незначну роль на світовому фондовому ринку. У порівнянні із країнами з розвиненою ринковою економікою рівень потужності розвитку фондових бірж України в 2011 році, показником якого є капіталізація, надзвичайно низький і становить лише 0,4 % від сукупного світового ВВП, у той час як у США – 21,1 %, Японії – 7 %, Німеччині – 4,5 %, Африці – 3,2 %, Росії – 2,6 % [2, C. 92]. Але протягом останніх трьох років загальна кількість випусків акцій, які перебувають в обігу на фондових біржах, збільшується. На кінець 2012 року до біржових списків організаторів торгівлі включено 1 731 акцію, що більше майже на 40 % у порівнянні з показником на кінець 2011 року. Якщо говорити про ринок облігацій, то у 2012 році було зареєстровано 332 випуски облігацій підприємств на суму 51,39 млрд грн. [5]. У порівнянні з 2011 роком обсяг зареєстрованих випусків облігацій підприємств збільшився на 15,48 млрд грн або на 43,11 %. Враховуючи позитивну тенденцію останніх років все одно необхідно говорити про досить низький рівень ефективності біржової торгівлі України як раніше, так і на сучасному етапі зумовлений відсутністю національної програми її розвитку та законодавчого регламентування, а також низкою невирішених проблемних питань, які потребують детальнішого вивчення. Це передусім стосується таких проблем, як: низький рівень капіталізації національного фондового ринку; недостатня пропозиція інструментів фондового ринку з прийнятними для інвесторів характеристиками щодо дохідності, ліквідності та захищеності; відсутність ефективного механізму захисту прав інвесторів, складність процедур реструктуризації і, як наслідок, обмеженість вторинного ринку (щодо ринку боргових цінних паперів); складність організації та проведення первинних публічних розміщень фінансових інструментів на українському фондовому ринку, що значно зменшує можливості доступу інвесторів до об’єктів інвестування. Для вирішення існуючих проблем необхідно здійснити низку завдань і визначити механізм їх виконання: збільшення капіталізації, ліквідності та прозорості фондового ринку шляхом удосконалення засад функціонування боргового ринку та запровадження нових видів інструментів; удосконалення механізмів державного регулювання, податкове та валютне стимулювання подальшого розвитку фондового ринку України шляхом формування сприятливого податкового клімату для учасників фондового ринку [1]. Також, потрібно удосконалити існуючу депозитарну систему, покращуючи та адаптуючи її до змін, що сталися в законодавстві України протягом останніх років відповідно до тенденцій на вітчизняному та світових фінансових ринках, беручи до уваги міжнародні стандарти та рекомендації депозитарного обліку цінних паперів. Всі шляхи вдосконалення будуть сприяти суттєвому підвищенню інвестиційної привабливості як фондового ринку України в цілому, так і окремих його сегментів зокрема. Внаслідок цих змін країна отримає прозорий та доступний фондовий ринок.
Список використаних джерел: 1. Калинець К.С. Напрями удосконалення механізму управління фондовими біржами / К.С. Калинець // Економічні науки. Серія «Облік і фінанси». – Львів. Випуск 7 (25). – Ч. 4. – 2010. 2. Карпенко Г.В. Досвід розвитку фондового ринку країн Європи та його використання в Україні / Г. В. Карпенко // Фінанси України. – 2009. – № 6.– С.90-96. 3. Товелєв Д. Український фондовий ринок: впевненість, стійкість та зростання / Д. Товелєв // аналітичний журнал. – 2012. – C. 72-74. 4. Аналітичний огляд фондового ринку України за 2011 рік: аналітичний журнал. – національне рейтингове агентство «Рюрик» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//:www: rurik.com.ua 5. Відомості про фондовий ринок України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nssmc.gov.ua/fund/info
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|