|
|
|
АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ГАЛУЗІ ВИРОБНИЦТВА СОНЯШНИКОВОЇ ОЛІЇ НА ОСНОВІ РОМБУ ДЕТЕРМІНАНТНИХ ПЕРЕВАГ М. ПОРТЕРА
|
18.12.2013 02:23 |
Автор: Гриців Андрій Олегович, cтудент, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»
|
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;] |
Аналіз конкурентоспроможності української галузі виробництва соняшникової олії на основі ромбу детермінантних переваг Портера є досить актуальною темою, оскільки, на поточний момент, дана галузь є однією з небагатьох галузей агропромислового комплексу, яка не просто приносить прибуток в державну казну, а й демонструє надзвичайно високу показники рентабельності та виводить Україну на лідируючі позиції в світі. Аналіз даної галузі дасть можливість: дослідити умови, які призвели до її розквіту на міжнародному ринку, оцінити її потенціал на даний момент, розробити рекомендації щодо підвищення конкурентоспроможності галузі на міжнародній арені, окреслити стратегію розвитку галузі на ближчий період часу, оцінити найбільш ймовірні загрози, які можуть чекати на учасників ринку в процесі їхньої господарської діяльності. Отже, метою даної роботи є всесторонній аналіз галузі виробництва соняшникової олії на основі ромбу детермінантних переваг М. Портера. Проаналізувавши українську галузь виробництва соняшникової олії за допомогою ромба детермінантних переваг М.Портера, можена стверджувати, що галузь є конкурентоспроможною. Зупинимося детальніше на кожному з 5 детермінантів. Дослідивши детермінант факторних умов за ромбом Портера, можна сказати,що дана галузь має надзвичайно сприятливі факторні умови, оскільки природні умови максимально сприяють вирощуванню соняшникового насіння, галузь забезпечена трудовими та технологічними ресурсами, підприємці готові інвестувати кошти в розвиток галузі, а наявна інфраструктура забезпечує оптимальне функціонування підприємств галузі. Серед недоліків можна відмітити лише необхідність підвищення кваліфікації персоналу та необхідність оновлення технічної бази [1, 2, 3]. Дослідивши детермінант споріднених галузей, можна сказати, що в Україні достатньо розвинені усі підтримуючі галузі, які можуть забезпечити ефективне функціонування галузі виробництва соняшникової олії. Єдиними недоліками в даному випадку можна назвати необхідність купівлі специфічного устаткування в іноземних постачальників і потребу в оновленні та модифікації транспортної системи з метою мінімізації транспортних витрат та підвищення якості перевезень [7]. Дослідивши умови попиту на внутрішньому ринку, варто відмітити, що попит на внутрішньому ринку в рази менший за пропозицію, і наявність великих виробничих потужностей та досвіду діяльності зумовлена залишками інфраструктури після розпаду СССР, оскільки в той час українські підприємства забезпечували соняшниковою олією весь Радянський союз. До негативних сторін варто віднести низький рівень попиту на внутрішньому ринку та низьку вимогливість споживачів до якості продукції [4, 5]. Дослідивши конкуренцію на внутрішньому ринку, слід зауважити, що після розпаду СССР на український ринок вийшли іноземні корпорації, які викупили українські виробничі потужності та почали провадити ефективну господарську діяльність. В умовах жорсткої конкуренції на внутрішньому ринку вони здобули досвід прийняття маркетингових рішень і це підштовхнуло їх до виходу на міжнародний ринок. В результаті цього основні учасники ринку мають вже понад 10 років успішного досвіду ЗЕД [1, 2]. Дослідивши втручання уряду, можна сказати, що законодавче регулювання приносило галузі лише шкоду (особливо це видно на прикладі впровадження квот на експорт в 2008р.). Прийняття необґрунтованих законодавчих рішень є серйозною загрозою для експортерів соняшникової олії. Єдиним плюсом в даному аспекті можна назвати існування асоціації «Укроліяпром», яка лобіює інтереси галузі, зокрема добилась впровадження митної ставки на експорт соняшникового насіння в 1999р. [5]. Отже, на мою думку, для даної галузі найбільш визначальним є детермінант факторних умов, але також важливим є наявність відповідного кластеру підтримуючих галузей. Попит та конкуренція на внутрішньому ринку є менш важливим, оскільки українські підприємці успішно вийшли на міжнародний ринок навіть при мінімальному попиті на внутрішньому ринку. Хоча, це можна пояснити наявністю великого потенціалу, який опинився в їх руках після розпаду СССР. Найбільш суттєвими бар’єрами в даному випадку можна назвати необдумане державне регулювання, яке може призвести до катастрофічних наслідків, та можливість настання форм-мажорних обставин (неврожай соняшникових культур через невідповідні погодні умови), яке теж може мати суттєвий негативний вплив на конкурентоспроможність галузі. На мою думку, дана галузь не просто може, а має стати галуззю міжнародної специфікації України. Для цього є декілька причин: на даний момент вона являється однією з небагатьох галузей, де Україна не просто демонструє високу конкурентоспроможність, а займає лідируючі позиції в світі; світовий ринок соняшникової олії демонструє тенденції до зростання, що може стати хорошою можливістю для українських експортерів; зараз спостерігається посилення конкурентної боротьби українських підприємців з російськими виробниками, тому галузь потребує обдуманої державної політики та підтримки вітчизняного виробника. Основою перешкодою для підвищення конкурентоспроможності галузі на даний момент є необдумана державна політика, яка ставить перешкоди на шляху розвитку галузі та послаблює позиції українських експортерів на міжнародному ринку. Загалом, можна сказати, що українська галузь виробництва соняшникової олії є конкурентоздатною на міжнародному ринку і лише продовжуватиме розвиватися. Але життєво необхідним на даному етапі є надзвичайно обережне втручання уряду, оскільки відсутність стратегії розвитку галузі та спроби встановлення квот на експорт продукції можуть призвести до катастрофічних наслідків, від яких українські виробники вже не зможуть поправитися.
Список використаних джерел: 1. Виробництво соняшникової олії в Україні – матеріал з Вікіпедії, Електрон. дан. – 2013.- режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/wiki/Виробництво_соняшникової_олії_в_Україні 2. Українське національне інформаційне агентство, Електрон. дан. – 2013.- режим доступу: http://www.ukrinform.ua/ukr/order/?id=1026507 3. Ситуація на ринку олій рослинних та олієсировини, Електрон. дан. – 2013.- режим доступу: http://www.ukrexport.gov.ua/ukr/prom/ukr/3698.html 4. Стан та перспективи українського олієпрому, Електрон. дан. – 2013.- режим доступу: http://www.propozitsiya.com/?page=149&itemid=3620&number=122 5. Характеристика олійно-жирового комплексу України, Електрон. дан. – 2013.- режим доступу: http://www.geograf.com.ua/library/geoinfocentre/20-human-geography-ukraine-world/275-harakterystyka-oliyno-zhyrovogo-kompleksu-ukrainys
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|