|
|
|
АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ТРУДОВИХ ВИТРАТ ТА «ХРОНОФАГІВ» СУЧАСНОЇ ДІЛОВОЇ ЛЮДИНИ
|
18.12.2013 01:49 |
Автор: Воробей Роман Олександрович, Дерев’янко Вікторія Миколаївна, магістранти, Національний університет державної податкової служби України
|
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;] |
Актуальність роботи зумовлена сучасним ритмом життя. Удосконалення організації праці належить до найважливіших завдань сучасного виробництва послуг, є однією з основних умов у вирішенні завдань, поставлених підприємством у період трансформаційних процесів. Підвищення організації праці на робочому місці й у житті загалом – це процес безперервного внесення в існуючу систему трудової діяльності всього нового [1]. Однак ефективність цього процесу буде забезпечуватися тоді, коли використаний час буде постійно аналізуватися. Ефективне використання трудових ресурсів, створення сприятливих умов праці впливають на рівень продуктивності праці, на здатність організовувати своє життя, а відтак – управляти часом [4]. Аналіз досліджень у галузях вітчизняного та зарубіжного менеджменту свідчить про цілком виправдане посилення інтересу до проблеми управління часом, розв’язанню якої приділено багато часу в дослідженнях Г. С. Архангельського, Д. М. Граніна, Б.М. Гамідулаєва, Дж. Коулі, Д.Романець. Метою даної роботи є аналіз причин постійної втрати часу, визначення «хронофагів» ділової людини як головних перешкод на шляху ефективного управління робочим часом. Загальний фонд робочого часу менеджера складається із витрат на виконання корисної роботи, непродуктивної роботи, але необхідної (підготовка), а також втрат робочого часу (очікування у приймальнях вищого керівництва, транспорту тощо) [1]. Розглянемо основні види витрат у процесі трудової діяльності людини (табл.1).
Таблиця 1 Основні види трудових затрат
Складено автором на основі інформаційних джерел: [3,4]. Важливими факторами, що обумовлюють максимальні (і найдорожчі) втрати часу, є так звані «поглиначі часу» (хронофаги). Їх аналізує Л. Зайверт в своїй книзі «Ваш час — у Ваших руках» [2, 3]. Дані А. Маккензі (Цит. по книзі Л. Зайверта «Ваш час — у Ваших руках») визначає, що із ста менеджерів: лише один має досить часу; десятеро вимагають на 10 % більше часу; сорока менеджерам потрібно 25 % додаткового часу; іншим не вистачає 50 % часу. Для виявлення основних «поглиначів часу» в сучасних умовах, було проаналізовано зміст режимів роботи викладачів кафедри менеджменту, одного з національних університетів, у загальній кількості 11 чоловік. За мету ставилося побачити, скільки часу використовується неефективно кожним із протестованих та скільки всередньому по групі. Результати показують, що найбільший вплив на викладачів чинить бажання робити все і одразу (6 з 11 респондетів обрали даний варіант). Трохи менший але теж відчутний вплив на опитаних чинять шум та нездатність сказати «ні». Взагалі нема проблем із таким поширеним хронофагом, як невміння довести справу до кінця. Незначні проблеми присутні через телефонні розмови, базікання та «перемивання кісточок», а також «завалений письмовий стіл». Інші хронофаги мають середній вплив на респондентів. Загалом п’ять найпоширеніших поглиначів часу забирають на себе близько 60% всього часу. Найбільша частка неефективного часу припадає на все теж намагання робити все і одразу (більше 17%), погане планування (12,34%) та нездатність сказати «ні» (більше 11%). Найменше використання часу, крім невміння довести справу до кінця (0%), попало на базікання та «перемивання кісточок» (0,95%), «завалений» робочий стіл (1,27%), бажання знати все (менше 5%). Загалом на одного викладача в середньому припадає 143,6 хв. неефективного використання часу щодня. Є респондента, у якого на цей показник припадає лише година непродуктивної праці. Найгірший показник у респондента, який кожного дня понад 3 години займається сторонніми справами. Якщо ж брати цілу групу протестованих (11 чол.), то щодня поглиначі часу забирають на себе 1580 хвилин часу (більше 26 годин). Таким чином, до найбільш важливих поглиначів часу відносять: непотрібні чи тривалі візити, нечітке визначення цілей та пріоритетів, незадовільне планування, слабка організація підлеглих, відсутність дисципліни, невміння працювати з партнерами, підлеглими та невміння сказати "ні". Тому, подальші дослідження трудових витрат та поглиначів часу залишається актуальною проблемою в контексті організації праці.
Список використаних джерел: 1. Архангельский Г. А. Организация времени: от личной эффективности к руководству фирмой // Г. А. Архангельский: 3-е изд.–СПб. Питер, 2008. – 432 с 2. Гранин Д. М. Тайм-менеджмент. 110 статей / Гранин Д. М. – СПб. : Прайм-Еврознак, 2004. – 712 с. 3. Зайверт Л. А. Ваше время в Ваших руках : советы деловым людям, как эффективно использовать рабочее время / Зайверт Л. А. – М. : Интерэксперт, 1995. – 124 с. 4. Романець Д. Як правильно планувати і використовувати свій час?/ Україна молода, 2008. – 21 березня.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|