|
|
|
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ РИНКУ ЕКОЛОГІЧНО ЧИСТИХ ТОВАРІВ В УКРАЇНІ
|
14.11.2013 16:18 |
Автор: Данько Тетяна Іванівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри екологічної політики та менеджменту природоохоронної діяльності Національного університету «Львівська політехніка»; Яцушко Ірина Андріївна, студентка Національного університету «Львівська політехніка»
|
[Секція 1. Економіка та підприємництво; ] |
На сьогоднішній день у економічно розвинутих країнах велика увага приділяється екологічним проблемам. Важливе значення у цій сфері займає виробництво екологічно чистих товарів. Формування ринку екологічно чистих товарів – це складний процес, який передбачає узгодження інтересів усіх його суб'єктів, у першу чергу виробників, споживачів, суспільства. Український ринок екологічно чистих товарів пропонує товари, що в більшості випадків лише частково задовольняють інтереси суб'єктів, які активно взаємодіють на ринку, оскільки витрати на їхнє виробництво і збут не окуповуються. Крім того, в нашій державі не визначене поняття «екологічно чистий товар», і зробити це на сьогодні надзвичайно складно, оскільки на всіх етапах виробництва, транспортування та зберігання він не повинен змінювати свої властивості та максимально донести природні якості. В цілому, ринок екологічно чистих товарів в Україні має такі особливості: - він швидко зростає, що робить його особливо привабливим для учасників ринкових відносин, проте вихід на цей ринок вимагає значних капіталовкладень і характеризується високим ризиком; - критерії віднесення товарів до екологічно чистих розпливчасті та неструктуровані. Багато хто зі споживачів вважають приставку "біо" гарантією екологічної чистоти, у цілому ж термін «екологічна чистота» трактується всіма (100 %) респондентами як відсутність консервантів, синтетичних добавок і барвників; - сформувався окремий і дуже важливий сегмент споживачів екологічно чистих товарів, у першу чергу продуктів харчування, - це діти. Насичення ринку екологічно чистими товарами для цього сегменту населення повинно стати першочерговим завданням. Все вище зазначене стане підґрунтям для реалізації програми «Здоров'я і екологічно безпечні харчові продукти», що розпочалася в Україні. Світовий досвід показує, що ціни на екологічно чисті продукти харчування вищі, ніж ціни на аналогічну продукцію, виготовлену за традиційною технологією, в середньому на 40-50 %. Проте практично у кожній країні є люди, які готові платити більше за споживання екологічно чистої продукції. Не виняток й Україна. Соціальні опитування показали, що в нашій державі є потенційні покупці таких товарів. Здебільшого – це люди віком від 50 років, які посилено піклуються про стан свого здоров’я, та молодь до 25 років, яка прагне здорового способу життя. Результати опитувань засвідчили, що екологічно чиста продукція матиме потенційних покупців, якщо ціна на неї не перевищуватиме на 40-50 % ціну продукції, виготовленої за традиційною технологією. Отже, подальший розвиток ринку екологічно чистих товарів в Україні безпосередньо залежатиме від активності українських виробників і торгових компаній, а також від створення стійкої законодавчої та нормативно-правової бази, яка б чітко регламентувала державну політику у сфері виробництва, створила умови для законодавчого визначення та захисту екологічно чистих товарів.
Список вкористаних джерел: 1. Артиш В. І. Організаційно-економічні передумови формування ринку екологічно чистої продукції в Україні / Артиш В. І. // Економіка АПК. — 2009. — №2. — С. 117 – 121. 2. Бєлякова О.В. Фактори ефективності екологічного маркетингу / О.В. Бєлякова // Торгівля і ринок України. – Донецьк, 2006. – Вип. 22. – С. 166-170. 3. Бєлякова О.В. Взаємодія структурних елементів ринку екологічно чистої продукції як умова його ефективного розвитку / О.В. Бєлякова // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2010. – T. 4, № 6. – С. 54-57. 4. Бугай М. Харчування і здоров'я нації. Для нормальної життєдіяльності людини потрібні екологічно чисті і безпечні продукти // Виробництво і економіка. - 2006. - №2. - С.8-9. 5. Должанський І.З. Організація процесу формування та розвитку ринку екологічно чистих товарів : монографія / І.З. Должанський, О.В. Бєлякова / Донецьк : СПД Купріянов В.С., 2009. – 235 с. 6. Ковальчук С., Співак В. Виробництво екологічно чистої продукції як основа аграрної спеціалізації України / С. Ковальчук, В. Співак — 2010.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|