|
|
|
КОНТРОЛІНГ ЯК ПРОЦЕС ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
|
05.10.2013 19:21 |
Автор: Стеблянко-Авраменко Марина Сергіївна, асистент кафедри менеджменту ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»; Проценко К.П., магістрант спеціальності «Менеджмент організацій та адміністрування» ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»
|
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;] |
Сучасний стан світового ринку характеризується постійним ускладненням умов, в яких доводиться функціонувати підприємству, що веде до якісних змін у розумінні його принципів, елементів структури і методів реалізації. У цих умовах перед керівниками особливо гостро постає задача прогнозування розвитку ринкової ситуації і своєчасна реакція на нові загрози й можливості з метою підвищення рівня конкурентоспроможності підприємства. Вона вирішується за рахунок практичної реалізації інноваційного потенціалу господарюючого суб’єкта, що системно охоплює весь комплекс управлінських заходів, в основу яких покладено систему контролінгу. Питанням теорії і практики контролінгу присвячені дослідження таких учених і фахівців як: О.Б. Гребець, Р.П Задорожний, В.І Одновелик, Н.І. Верхоглядова, В.П. Шило, С.Б. Ільїна, М.В. Тарасюк, О.В Троян, О.М. Таран-Лала та інші. Отже, контролінг – це спеціальна саморегулююча система методів та інструментів, що спрямована на функціональну підтримку менеджменту підприємства і включає інформаційне забезпечення, планування, координацію, контроль. Головна мета контролінгу – орієнтація управлінського процесу на досягнення цілей, що стоять перед підприємством. Контролінг не можна ототожнювати з контролем, – він є способом мислення, орієнтованим на майбутнє, та пов'язаний з процесами, а контроль спрямований на минуле, на виявлення помилок, відхилень, прорахунків і проблем, аналізує й орієнтується на поодинокі випадки. Необхідність впровадження контролінгу на підприємстві зумовлена наступними причинами: 1) підвищення нестабільності зовнішнього середовища висуває додаткові вимоги до системи управління підприємством; 2) ускладнення систем управління підприємства вимагає механізму координації всередині системи управління; 3) необхідність побудови спеціальної системи інформаційного забезпечення управління [1]. Для того, щоб розглядати контролінг, як процес забезпечення якості системи управління підприємством, нагадаємо, що остання являє собою формування й організацію всього виробничо-господарського і фінансово-економічного процесу, а також координацію і регулювання рівних елементів системи. Суть системи управління будь-якого підприємства полягає у визначенні політики підприємства на тривалу перспективу, координації сфер діяльності підприємства, стратегічної політики персоналу, вирішенні основних завдань ведення бізнесу. Щоб система контролінгу могла ефективно забезпечувати якість системи управління підприємством необхідно розробити концепцію управління господарською і фінансовою діяльністю, яка включає три основні блоки. 1) Визначення цілей фірми. 2) Управління цілями, тобто вимагає пошук “вузьких місць”, визначення результатів діяльності. 3) Досягнення цілей підприємства [2]. Слід врахувати, що діяльність системи контролінгу ефективна і доцільна там, де функції управління делеговані окремим підрозділам і службам. Тож, координуючи, інтегруючи і направляючи діяльність всієї системи управління підприємством на досягнення поставлених цілей, контролінг виконує функцію “управління управлінням”, тобто є механізмом саморегулювання на підприємстві, забезпечуючим зворотний зв'язок в контурі управління. Контролінг розглядається як концепція управління підприємством, яка орієнтована на його тривале і ефективне функціонування у господарських умовах, що постійно змінюються [3]. З огляду вище викладеного, можна зробити висновок, що контролінг – це синтез елементів обліку, контролю планування, аналізу, реалізація яких забезпечує вироблення альтернативних підходів при здійсненні оперативного і стратегічного управління процесами досягнення кінцевої мети. Контроль у поєднанні з елементами контролінгу забезпечує синергічний ефект, тобто досягнення більш високих результатів. Застосування контролінгу на підприємстві є передумовою зростання прибутковості, але за умови грамотного використання теорії на практиці. Контролінг відіграє дуже важливу роль в процесі забезпечення якості системи управління підприємством, будучи одним із найсучасніших і ефективних систем керування підприємством, є відособленою системою, економічна сутність якої полягає в динамічному процесі перетворення та інтеграції існуючих методів обліку, аналізу, планування, контролю і координації в єдину систему отримання, оброблення інформації для прийняття на її основі управлінських рішень, а точніше в систему управління підприємством, орієнтовану на досягнення всіх завдань, що постають перед підприємством.
Список використаних джерел: 1. Верхоглядова Н. І. Контролінг в системі управління підприємством/ Н.І. Верхоглядова, В.П. Шило, С.Б. Ільїна // Держава та регіони. Серія: економіка і підприємство. – 2008. – №5 – С.16-21 2. Гребець О.Б. Контролінг як сучасна система управління / О.Б. Гребець // Економіка та держава. – 2009. – № 12. – С.71-72. 3. Верхоглядова Н. І. Контролінг в системі управління підприємством/ Н.І. Верхоглядова, В.П. Шило, С.Б. Ільїна // Держава та регіони. Серія: економіка і підприємство. – 2008. – №5 – С.16-21 4. Манн Р., Майер Э. Контроллинг для начинающих: Пер. с нем. — М: Финансы и статистика, 2002. — 208 с.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|