|
|
|
СТРУКТУРА ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ НА ВОДНОМУ ТРАНСПОРТІ УКРАЇНИ
|
04.10.2013 13:30 |
Автор: Аверічев Ігор Миколайович, ст. викладач кафедри економіки і менеджменту, Київська державна академія водного транспорту імені гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного
|
[Секція 1. Економіка та підприємництво; ] |
Комплексність вивчення безпеки підприємства полягає в розгляді її структури: нормативно-правового забезпечення, фізичної безпеки, економічної, фінансової безпеки, інтелектуальної безпеки та інформаційної, безпеки внутрішньо офісної діяльності та інших [1]. Більшість науковців, які вивчають проблеми безпеки підприємства визначають такі основні функціональні складові безпеки підприємства: фінансово-економічна, корпоративна, інтелектуально-кадрова, техніко-технологічна, політико-правова, інформаційна, екологічна, силова [2]. Для досягнення найбільш спрямованого впливу на економічну безпеку підприємства пропонуємо у структурі економічної безпеки на водному транспорті розглядати окремо економічну і фінансову складову. При цьому, під економічною складовою будемо розуміти сукупність засобів, методів та прийомів, що забезпечують ефективне запобігання внутрішнім та зовнішнім економічним загрозам, та зменшують збитки від них.Під фінансовою – досягнення найбільш ефективного використання корпоративних ресурсів. З цією ж метою доцільно вивчати окремо кадрову та інтелектуальну складову економічної безпеки. Під кадровою розуміти - виявлення, знешкодження, запобігання, відвернення та попередження загроз, небезпек і ризиків, які спрямовані на персонал і які йдуть безпосередньо від нього. Під інтелектуальною складовою - проведення широкого комплексу заходів (матеріальних, моральних, соціально-психологічних тощо), зорієнтованих на постійне підвищення особистої продуктивності кадрів та створення широкомасштабної системи зі збереження й розвитку інтелектуального потенціалу кадрів. Це дозволить використовувати різні методи впливу на економічну безпеку та досягти більшого ефекту. Рівень безпеки підприємства залежить від того, наскільки ефективно його керівництво і фахівці будуть розуміти діяльність по попередженню ушкоджень людського здоров’я та життя, довкілля та майна на водному транспорті (водних шляхах, берегових об’єктів та портах) та забезпечення комплексу заходів з усунення небезпек, що виникають.Підприємства водного транспорту мають свої специфічні особливості в сфері забезпечення безпеки підприємства. Галузь морського та річкового транспорту — одна з найвиразніших свідчень наявних небезпек життєдіяльності людини та навколишнього середовища але недостатньо вивчена з боку економічної безпеки підприємства. Найбільш вивченою сферою серед видів транспортної безпеки є авіаційна безпека. Тому, для вивчення складових економічної безпеки розглянемо праці вчених з безпеки на авіаційному транспорті. Бабак В., Харченко В., Максимов В. визначають безпеку авіації як комплексну властивість авіаційної транспортної системи виконувати свої функції без завдання збитків (чи з мінімальними збитками) самій системі або населенню, в інтересах якого вона розвивається. Додатково до «класичних» складових безпеки підприємства зазначені вище автори в авіатранспортних підприємствах виділяють безпеку польотів, авіаційну безпеку та екологічну безпеку.Саме цим складовим безпеки авіатранспортних підприємств приділяється максимальна увага з боку міжнародних транспортних організацій (ІСАО, ІАТА та ін.). Єдиним вивченим на сьогодні напрямком забезпечення безпеки судноплавства на морському та річковому транспорті є підвищення ефективності контрольно-наглядової діяльності. На це неодноразово наголошували такі вчені як В.Ф. Сидоренко, Т.Б. Ванданов, Л.М. Єгоров, В.А. Абчук, Г.В. Тубольцева, В.О. Сергійчик, В.В. Серафімов, В. Бойович, І.О. Бадура, С.О. Кузнєцов, В.В. Ралько, О.О. Балобанов та інші. В той же час комплексно адміністративно-правові засади нагляду та контролю за безпекою судноплавства в Україні розглянуто лише в дисертаційному дослідженні А.П. Калініченко. Інші ж роботи мають фрагментарний характер, торкаючись лише окремих питань забезпечення безпеки судноплавства та розкриваючи проблеми контрольно-наглядової діяльності у згаданій сфері в межах досліджень більш загального характеру. Проаналізувавши наукові дослідження з проблем безпеки підприємства та безпеки судноплавства, приходимо до висновку відсутності єдиного комплексного підходу до визначення категорії – безпека воднотранспортного підприємства та її функціональних складових. Функціональні складові комплексної системи безпеки підприємств морського та річкового транспорту мають свої особливості: зовнішні впливи і довкілля, умови переходу і заходу в порт (служби руху суден, лоцмани та інші), льодова обстановка, наявність берегових об’єктів, пошук і рятування людей та суден на морі, ліквідація небезпечних забруднень морського середовища. Тому, на нашу думку, основними функціональними складовими комплексної системи безпеки підприємств морського та річкового транспорту є:судноплавна економічна безпека, портова економічна безпека та безпека берегових об’єктів та берегового персоналу. Важливе значення мають також ретроспективна та безпека довкілля. Вивчення структури економічної безпеки на водному транспорті дозволить уникнути існуючих небезпек та загроз за рахунок врахування цілеспрямованих управлінських дій до кожної складової економічної безпеки.
Список використаних джерел: 1. Шкарлет С.М. Економічна безпека підприємства: інноваційний аспект: [монографія] / Шкарлет С.М. – К.: Книжкове вид-во НАУ, 2007. – 436 с. 2. ЛіпканВ.А. Національна безпека України: Навчальний посібник. 2-ге вид. – К.: КНТ, 2009. – 576 с.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|