|
|
|
ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
|
02.10.2013 22:24 |
Автор: Селіванова Наталя Миколаївна, асистент кафедри бухгалтерського обліку і аудиту Одеського державного аграрного університету
|
[Секція 1. Економіка та підприємництво; ] |
На сучасному етапі інноваційна діяльність стала невід'ємною складовою будь-якого економічного процесу. Сучасна економічна практика вимагає встановлення чіткого взаємозв'язку між обраною підприємством стратегією конкурентної боротьби та існуючою на підприємстві системою управління витратами. В цьому контексті інструментарієм стає грамотно організований та ефективно здійснюваний процес стратегічного управління витратами. Підґрунтям для розробки та впровадження такого механізму є визначення інноваційної діяльності як форми адаптації підприємств до впливу чинників зовнішнього середовища з урахуванням векторів розвитку технічної, економічної та організаційної складових інвестиційного потенціалу підприємства. Метою даного дослідження є розробка концепції організаційно-економічного механізму стратегічного управління витратами інноваційної діяльності підприємств та методів її реалізації, спрямованих на підвищення ефективності нововведень і досягнення конкурентних переваг підприємств. На всіх етапах процесу стратегічного управління підприємством однією з основних виступає інноваційна складова. На практиці це означає, що інноваційний менеджмент перетворюється в провідний елемент стратегічного управління. Вплив нових технологій виявляється настільки всеосяжним і наростаючим, що виникає необхідність дослідження взаємозв’язку між інноваційною діяльністю й стратегічним управлінням підприємством. У зв’язку з цим виникає необхідність вироблення нових методів управління стратегічними витратами на промислових підприємствах. Виходячи з того, що концентрованим вираженням процесу управління є управлінське рішення, модель управління стратегічними витратами інноваційної діяльності підприємства являє собою управлінське рішення щодо прийняття інноваційної програми підприємства. Необхідна умова, якій повинна відповідати дана модель – це можливість інтеграції в процес загального стратегічного управління підприємством. Модель стратегічного управління витратами інноваційних процесів підприємства доцільно розглядати через такі складові: 1. Облік та аналіз витрат підприємства; 2. Формулювання стратегічних альтернатив та вибір стратегії інноваційного розвитку; 3. Планування та прогнозування рівня витрат інноваційних процесів; виявлення відхилень від планових показників та ідентифікація причин таких відхилень, їх нейтралізація або врахування; 4. Оптимізація та контроль формування витрат інноваційних процесів; 5. Пошук та кількісна оцінка резервів зменшення витрат інноваційних процесів, визначення, обґрунтування та запуск механізмів їх мобілізації; 6. Контроль виконання та гнучке коригування розроблених планів. Головне завдання будь-якої стратегії підприємства – досягнення конкурентних переваг і необхідної рентабельності виробничо-господарської діяльності. Рішення цього завдання міститься у забезпеченні умов, які визначають позицію підприємства на конкретному ринку. Функціональні стратегії промислового підприємства є сукупністю стратегічних рішень й послідовних дій з їх виконання для досягнення поставлених цілей. Тобто, яку б стратегію не обрало промислове підприємство, вона буде тісно пов’язана з процесом стратегічного управління витратами. Стратегічне рішення майже завжди має інноваційний характер і спрямоване на рішення різних проблем: виробничих, економічних, маркетингових і інших. Тому необхідно визначити місце стратегічного управління витратами інноваційної діяльності в процесі управління ними. На рисунку 1 наведено місце стратегічного управління витратами в інноваційній діяльності підприємства. Таким чином, на всіх етапах стратегічного управління підприємства однією з основних виступає витратна складова. Це означає, що стратегічне управління витратами інноваційної діяльності на сучасному рівні розвитку економіки перетворюється в провідний елемент стратегічного управління промисловим підприємством.
Рис.1. Місце стратегічного управління витратами в інноваційній діяльності підприємства [1]
Отже, зважаючи на те, яке значення мають витрати в діяльності підприємства, виникає потреба побудови ефективного методу управління ними, зокрема, тими, що пов’язані з впровадженням інноваційних процесів, які є рушійною силою його розвитку. Значна кількість методів управління витратами зумовлює менеджерів до вибору таких із них, що забезпечували б досягнення підприємством поставлених цілей і були орієнтовані як на оперативне, так і стратегічне управління підприємством, давали змогу впровадити таку систему контролю, що дозволила б збільшити ефективність діяльності підприємства. Для дієвого управління витратами на інноваційні процеси підприємства Грицай О.І. пропонує використовувати в комплексі такі методи управління витратами, як АВС з метою виділення витрат на інноваційні процеси від інших видів діяльності, таргет-костинг для створення інноваційної продукції за доступними споживачам цінами, LСС- аналіз для прогнозування витрат на інноваційні процеси ще на момент їх розроблення. Розрахунок витрат за життєвим циклом продукції (LCC) є інструментом стратегічного управління з чітко позначеними цілями і можливостями. Застосування цього методу спільно з деякими іншими методами, зокрема тими, що стосуються оперативного управління дає синергетичний ефект в досягненні цілей підприємства у сфері управління витратами. З цією метою запропоновано одночасно використовувати метод таргет-костинг. Своєю чергою цей метод підтримує стратегію зменшення витрат до цільової собівартості ще на стадії проектування продукції, тому є не тільки операційним, але і стратегічним інструментом. Визначити групи витрати для кожного виду діяльності дозволить метод АВС. Відповідно оперативні методи управління витратами ( АВС і частково таргет-костинг) забезпечать поточне планування, контроль і зменшення витрат, а визначення витрат за життєвим циклом продукції буде основою для прийняття стратегічних довгострокових рішень. Спільне використання методу АВС разом із таргет-костинг і LCC-аналіз дозволить отримати управлінському персоналу достатню кількість інформації для операційного і стратегічного управління та дасть найбільший ефект у досягненні цілей підприємства [2]. Таким чином, виходячи із результатів проведеного дослідження, можна стверджувати, що раціонально організована система стратегічного управління інноваційними витратами забезпечить ефективне управління в довгостроковому періоді всією діяльністю підприємства, в тому числі й інноваційною.
Список використаної літератури: 1. Гришко Н.В. Модель стратегічного управління витратами інноваційної діяльності промислового підприємства [Текст] / Н.В. Гришко // Экономика и управление. – 2009. – № 6. – С. 23 – 26. 2. Грицай О.І. Застосування методів управління витратами в інноваційній діяльності підприємства [Текст] / О.І. Грицай // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку: [збірник наукових праць]. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. – № 720. – С. 9–15.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|