|
|
|
СТАН, ПРОБЛЕМИ, ПЕРСПЕКТИВИ ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВОГО ФІНАНСУВАННЯ НА ПІДГОТОВКУ ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ У ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ МІНІСТЕРСТВА ОБОРОНИ УКРАЇНИ
|
06.06.2013 10:30 |
Автор: Березовенко Людмила Володимирівна, здобувач Донецького університету економіки і торгівлі імені М.Туган-Барановського, Академія військово-морських сил імені П.С.Нахімова
|
[Секція 9. Економічна наука та освіта] |
Збройні Сили є основою забезпечення національної безпеки, територіальної цілісності та суверенітету нашої держави. Суттєві зміни в структурі Збройних Сил і сучасний розвиток воєнної стратегії й оперативного мистецтва зумовлюють значні перетворення в системі військової освіти та організації підготовки військових фахівців. Програмно-цільовий підхід до складання оборонного бюджету формує систему звітування та оцінки роботи, він забезпечує вищий рівень прозорості ухвалення рішень у сфері національної оборони. При застосуванні програмно-цільового методу як суспільство в цілому, так і законодавча гілка влади можуть отримати значно чіткішу картину того, що робить Міністерство оборони і для чого воно взагалі існує, чого воно намагається досягти, яким чином воно намагається це здійснювати, і, в кінцевому результаті, наскільки успішно воно це здійснює. Визначення чіткої суті бюджетної програми сприяє ефективному розподілу та використанню коштів і робить більш прозорою інформацію о діяльності вищого військового навчального закладу (надалі ВВНЗ). Аналіз стану фінансування Збройних Сил України (в тому числі і на підготовку військовових фахівців) приведений у табл. 1 та визначає, що рівень фінансування Збройних Сил України не відповідав показникам, визначеним на 2006-2013 роки, і здійснювався, виходячи з можливостей Державного бюджету України на відповідний рік.
Таблиця 1
Стан фінансування Збройних Сил України у 2006-2013 роках
Фінансування потреб на військову освіту здійснюється за окремою бюджетною програмою 2101100 “Підготовка, підвищення кваліфікації та перепідготовка військових фахівців і державних службовців, початкова військова підготовка молоді”. Щорічно, на проведення заходів за цією програмою виділяється до 900 млн.грн., що становить близько 70% мінімальної потреби. Доля витрат на підготовку військових фахівців в бюджеті Міністерства оборони України складає біля 6% фактичного фінансування видатків. Крім цього, для визначення результативних показників паспорту бюджетної програми, непередбаченим навантаженням бюджету Міністерства оборони є необхідність погашення кредиторської заборгованості, яка виникла у зв’язку з наявними бюджетними обмеженнями (відсутність технічних підкріплень асигнувань, тобто коштів на єдиному казначейському рахунку до закінчення 2011 року). Так, на початок 2013 року, за даними звітності, кредиторська заборгованість за бюджетною програмою по підготовки кадрів склала 8,8 млн.грн, яка була погашена за рахунок кошторисних призначень 2013 року, а це, в свою чергу, не дозволило виконати результативні показники, які передбачені паспортом бюджетної програми 2101100. З року в рік навчальний процес та розвиток навчально-матеріальної бази ВВНЗ фінансуються недостатньо, за залишковим принципом. Видатки на виплату грошового забезпечення військовослужбовцям та заробітної плати працівникам становили близько 95% за загальної суми і лише 5% спрямовувалися на потреби навчального процесу у ВВНЗ. Це не сприяло суттєвому оновленню їх навчально-матеріальної бази. За своїми можливостями вищі військові навчальні заклади перевищують реальні потреби Збройних Сил України. Водночас необхідним є вдосконалення змісту підготовки військових фахівців з урахуванням сучасних та перспективних тенденцій розвитку збройної боротьби. Стан навчально-матеріальної та польової бази вищих військових навчальних закладів не відповідає сучасним вимогам і не дає можливості повною мірою забезпечити необхідний рівень практичної готовності випускників. Розвиток військової освіти і науки буде спрямований на досягнення високого рівня підготовки військових фахівців, виконання актуальних наукових завдань військового будівництва, модернізацію існуючих та розроблення новітніх зразків озброєння і військової техніки шляхом поетапного проведення заходів з інтеграції освіти і науки, концентрації матеріально-технічних, фінансових, кадрових, інформаційних ресурсів. Передбачається привести систему підготовки (перепідготовки) і підвищення кваліфікації військових фахівців усіх рівнів у відповідність із державними та галузевими стандартами вищої військової освіти. У навчальних закладах (військові університети, академії, коледжі) здійснюватиметься підготовка військових фахівців на посади осіб офіцерського, сержантського складу. Пріоритетом навчального процесу буде формування у майбутніх командирів високих лідерських якостей. Реформування та розвиток військової освіти на першому етапі (до кінця 2017 року) здійснюватиметься шляхом: завершення оптимізації мережі вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів за видовим принципом; підготовки фахівців за нечисельними спеціальностями у вищих цивільних навчальних закладах із проходженням перед укладенням контракту відповідної курсової підготовки; запровадження нових методів навчання, оптимізації переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка військових фахівців, з одночасним удосконаленням системи підвищення їх кваліфікації перед призначенням на посади у військах; запровадження дистанційних форм підготовки офіцерських кадрів, включаючи елементи заочного навчання; удосконалення змісту навчання шляхом збільшення обсягу практичних занять на бойовій техніці, залучення слухачів та курсантів до участі у військових навчаннях, тренуваннях; розроблення навчальних планів та програм, спрямованих на формування у слухачів і курсантів лідерських якостей; підвищення рівня вивчення іноземних мов; формування науково-педагогічного складу вищих військових навчальних закладів із числа кращих та найбільш підготовлених офіцерів із значним досвідом служби у військах, які брали участь у бойових діях та міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки, осіб, які мають наукові ступені або вчені звання, науково-педагогічних працівників (випускників докторантури, ад'юнктури), а також шляхом ширшого залучення до проведення лекцій вищого командного складу Збройних Сил України. Відповідно до державної політики розвитку вищої освіти вдосконалюватиметься безперервна ступенева система підготовки офіцерських кадрів шляхом упровадження дворівневої схеми підготовки "бакалавр - магістр". На другому етапі (до кінця 2023 року) передбачається удосконалити навчально-матеріальну базу вищих військових навчальних закладів шляхом оснащення їх сучасними тренажерами, зразками озброєння та військової техніки. Враховуючи обмежене фінансування видатків на військову освіту, проведення вищевказаних заходів у ВВНЗ дозволить досягти результативних показників, визначених у паспорті бюджетної програми 2101100, а саме: - зміньшити показники затрат (кількість утримання працівників, військовослужбовців, підрозділів ВВНЗ); - привести у відповіднсть до завдань за призначенням чисельність навчаємих; - зменьшити показники ефективності (середньорічної вартості підготовки одного військового фахівця, студента за контрактом, ад’юнкта, докторанта); - досягнути показники якості (відсоток осіб, яки отримали відповідний документ про освіту, позитивних відгуків за минулий рік). Одним із завдань програми реформування вищої військової освіти на період до 2017 р. передбачено скорочення вартості підготовки одного курсанта у рік: з 185,0 тис. грн. (у 2013 р.) до 129,0 тис. грн. (у 2017 р.), зменшення у структурі витрат на навчання долі видатків на оплату праці та збільшення видатків на розвиток навчально-матеріальної та лабораторної бази, сучасних тренажерів.
Список використаних джерел: 1. Програма реформування вищої військової освіти на період до 2017 року, затверджена Міністром оборони України та Міністром освіти і науки, молоді та спорту України від 23.03.2013; 2. Стратегічний оборонний бюлетень України, затверджений Указом Президента України “Про рішення ради національної безпеки і оборони України” від 29 грудня 2012 року; 3. Паспорт бюджетної програми КПКВ 2101100 на 2013 рік, затверджений спільним наказом Міністра оборони України та Міністерства фінансів України від 12.02.2013 № 94/198.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|