|
|
|
АНАЛІЗ ФОРМУВАННЯ ДОХІДНОЇ ЧАСТИНИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ НА ПРИКЛАДІ КРАСНОГВАРДІЙСЬКОГО РАЙОНУ М. ДНІПРОПЕТРОВСЬКА
|
17.04.2013 22:20 |
Автор: Бахчева Ірина Леонідівна, студентка Дніпропетровської державної фінансової академії
|
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;] |
В розвинених країнах місцеве самоврядування відіграє вирішальну роль для розвитку територій та вирішення питань місцевого значення. Адже, однією з головних функцій місцевих органів влади є задоволення суспільних потреб у сфері охорони здоров'я населення, забезпечення мінімального рівня освіти, соціальний захист громадян, розвиток культури та спорту тощо. Проте реалізація цих функцій потребує грошових коштів, основним джерелом яких є доходна частина місцевих бюджетів. В Україні недостатньо уваги приділяється дослідженню доходів місцевих бюджетів та, зокрема, їх власних доходів. Це пояснюється тим, що місцеві бюджети як самостійна ланка бюджетної системи України виникли не так давно – після проголошення незалежності України. Проаналізуємо формування доходної частини бюджету Красногвардійського району м. Дніпропетровська протягом 2008 – 2011 років. Специфічною рисою формування бюджетів районів у містах полягає в тому, що за чинним Бюджетним Кодексом України в редакції 2010 року склад доходів бюджетів районів у містах визначається міською радою відповідно до повноважень, переданих районним у містах радам. Такий механізм спричиняє певні труднощі при плануванні дохідної частини бюджету, оскільки складання бюджету району можливе лише після затвердження бюджету міста. Розглянемо співвідношення плану по наповненню дохідної частини бюджету та фактичного виконання, що представлено на рис. 1. Як бачимо, протягом 2008-2011 років виконання дохідної частини відзначається зростанням, в 2008 та 2011 роках було досягнуто перевиконання плану по доходах.
Рис. 1. Динаміка виконання доходної частини бюджету Красногвардійського району протягом 2008 – 2011 рр. З таблиці 1 можемо побачити, що за період з 2009 по 2011 рік загальна сума надходжень до місцевого бюджету Красногвардійського району м. Дніпропетровська відображає дуже позитивну тенденцію: надходження збільшились в 1,58 разів і склали в 2011 році 170915,10 тис. грн. проти 108301,70 тис. грн. у 2009 році.
Таблиця 1 Структура дохідної частини бюджету Красногвардійського району
Найбільш помітними змінами у структурі бюджету є збільшення питомої ваги плати за землю з 12,70% до 23,1% впродовж трьох років. Крім того, надходження плати за землю та орендної плати зросли і в абсолютних показниках в 2,87 рази. Такі зміни можна пов’язати із нововведеннями в бюджетному законодавстві – з 2011 року до бюджету району у місті зараховуються 100% сплати за землю, тоді як раніше зараховувалось 50%. Іншим вагомим податковим джерелом поповнення даного бюджету є ПДФО, який має питому вагу 32,2%-38,3% у 2009-2011 рр. Проте найбільш вагомим джерелом доходів є трансферти, що свідчить про збереження значних бюджетно-фінансових повноважень у органів центральної влади та залежність місцевих органів влади від фінансування з центру. Проаналізувавши вищенаведене, можна виділити основні проблеми, що виникають при формуванні дохідної частини місцевих бюджетів: 1) залежність місцевих бюджетів від трансфертів «зверху»; 2) різка регіональна диференціація доходів місцевих бюджетів, результатом якої є відсутність стимулів збільшення обсягів доходів як у регіонах-донорах (оскільки вільний залишок коштів все одно необхідно буде передати до державного бюджету); 3) розвиток утриманських настроїв в регіонах-реципієнтах та відсутність стимулів до пошуку нових джерел доходів; 4) низька питома вага місцевих податків в структурі доходів місцевих бюджетів. На нашу думку, сьогодні місцевим органам влади потрібен більший рівень незалежності при формуванні дохідної частини бюджетів. Вирішенням даного питання може бути розширення повноважень місцевих рад у сфері встановлення та регламентування місцевих податків. Система місцевих податків та зборів має відзначатися різноманітністю використовуваних інструментів оподаткування. Надання права органам місцевого самоврядування запроваджувати на своїй території власні податки та збори (виходячи за рамки рекомендаційного переліку, затвердженого на центральному рівні) є доцільнім через існування на місцях особливих об'єктів оподаткування, які можуть мати реальне фіскальне значення саме на території даної адміністративної одиниці.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|