|
|
|
РОЗВИТОК АГРОСТРАХУВАННЯ З ДЕРЖАВНОЮ ПІДТРИМКОЮ В УКРАЇНІ
|
16.04.2013 09:13 |
Автор: Могила Мар’яна Мар’янівна, студентка Львівського національного аграрного університету
|
[Секція 1. Економіка та підприємництво; ] |
Сільське господарство – є потужною традиційною галуззю економіки, основною метою якої є забезпечення продовольчої безпеки країни. В сьогоднішніх умовах проблема виробництва сільськогосподарської продукції займає передове місце. Враховуючи кризові явища в глобальній економіці, спостерігається значне скорочення попиту і спад цін на продукцію металургії та хімічної промисловості, проте вартість сільгосппродукції на світових ринках продовжує зростати. Враховуючи вище сказане, питання управління ризиками в сільському господарстві та агрострахування є досить актуальними. Сільське господарство вирізняється високим ступенем ризиків через те, що воно є сферою діяльності на прибутковість якої значною мірою впливають різноманітні погодні та кліматичні фактори, дію яких у більшості випадків не вдається контролювати. Питання агрострахування стало предметом дослідження багатьох вчених. Різні аспекти проблем функціонування аграрного страхування висвітлені у працях вчених В.Базилевича, М. Демяненка, О.Гудзь, П.Лайко, Г.Матвієнко, Н.Нечипорук, С.Осадець, Р.Юлдашев та інших. Актуальність дослідження даного питання здійснюється і з боку Міністерства аграрної політики і продовольства України та Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг, які розробляють основні напрямки державної аграрної політики [2]. Ми вважаємо, що в ринкових умовах господарювання виникають все нові актуальні питання, які необхідно досліджувати з метою пошуку і розробки альтернативних шляхів вдосконалення системи агрострахування, як можливості зменшення втрат сільськогосподарських виробників при виробництві сільськогосподарської продукції. Враховуючи потреби ринку та необхідність розвитку страхового ринку в Україні 1 липня 2012 року був прийнятий Закон України «Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою», який став першим дієвим кроком в напрямку розвитку вітчизняної системи агрострахування. В ньому враховані інтереси всіх учасників ринку і чітко визначина роль держави в підтримці цього виду послуг, роблячи його доступним для аграріїв, зрозумілим і відповідальним для страховиків [3]. Згідно закону передбачається забезпечити якісний захист сільгоспвиробників, страхові компанії при цьому розвиватимуть даний соціально-значимий сегмент страхування, а держава у всьому цьому братиме активну участь і надаватиме реальну підтримку. Всі страхові компанії, які бажають здійснювати страхування з держпідтримкою отримують окремі ліцензії на здійснення даного виду страхування та об’єднуються в Аграрний страховий пул, адже лише учасники пулу мають можливість надавати послуги аграріям за програмою держпідтримки. Світова практика говорить про те, що це правильно, якщо стоїть мета активного розвитку цього виду страхування в країні [1]. Досвід таких зарубіжних країн, як США, Канада, Іспанія та інші, де щорічно страхують від 50 до 80% посівів переконує, що Україна робить правильні і поступові кроки в напрямку вдосконалення напрацювань досвіду і практики аграрного страхування. Щорічно у США виділяються понад 1,5 млрд.дол, що сприяє скороченню бюджетних витрат та ризиків у сільському господарстві [4]. Весною-влітку 2012 року різні страхові компанії заключили 1325 договорів страхування сільськогосподарських культур (727 тис. га). На жаль, це не так вже й багато. Проте в цілому за 2012 році страховики виплатили аграріям понад 52 млн грн. компенсацій. Минулого року Пул пропрацював усього 3 дні, за цей час було застраховано лише 3,5 тис. га, страхові платежі склали 173,6 ти.грн., а субсидії — 86,8 тис. грн. В 2013 році робота Пулу прогнозується бути більш ефективною. Зараз триває робота з підготовки технічних документів, які допоможуть стандартизувати роботу страховиків та надати страхові послуги однієї якості навіть при тому, що нові страхові продукти будуть пропонувати 4 страхові компанії, що входять до його складу [1]. Досвіду, який має Україна в процесі агрострахування є різним. На сьогоднішній день агрострахування з держпідтримкою виступає дієвим механізмом убезпечення сільгоспвиробників від численних ризиків в аграрному секторі. Важливу увагу необхідно зосередити на відповідності прийнятого закону та деяких підзаконних актах, які створять підґрунтя для об’єднання процесів в єдину систему для злагодженої роботи; скоординувати та узгоджувати дії держави та страховиків; постійно напрацьовувати механізм управління ризиками в сільському господарстві; здійснювати дієву та результативну державну аграрну політику.
Список використаних джерел: 1. Дацюк Л. Чим більший пул, тим менший ризик. – Урядовий кур’єр [Електронний ресурс].- Режим доступу: ukurier.gov.ua/uk/articles/chim-bilshij-pul-tim-menshij-rizik/ 2. Дем’яненко М.Я. Фінансові проблеми формування та розвитку аграрного ринку. Доповідь на Дев’ятих річних зборах Всеукраїнського конгресу вчених економістів-аграрників 26-27 квітня 2007 р. – Київ. – 2007. 3.Закон України “Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою” від 9 лютого 2012 року № 4391-VI Режим доступу:http://zakon.rada/gov.ua 4. Чигрин В. Агростраховий пул: мінімізація ризиків// «Трибуна трудящих», №26 від 6 квітня 2013 року.- [Електронний ресурс].- Режим доступу: agrodep.kh.gov.ua/.../agrostrahoviy-pul-minimizatsiya-rizikiv-tribun
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|