|
|
|
АКЦИЗНИЙ ПОДАТОК НА ТЮТЮН ТА ТЮТЮНОВІ ВИРОБИ
|
08.04.2013 17:27 |
Автор: Ковальська Галина Анатоліївна, студентка Вінницького національного аграрного університету; Голишевська Лариса Віталіївна, асистент кафедри обліку та аналізу Вінницького національного аграрного університету
|
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;] |
Найбільш перспективною галуззю в Україні є тютюнова. Незважаючи на це, в країні сталася небезпечна ситуція щодо тютюнокуріння. Загальна кількість пов`язаних з тютюном смертей в Україні складає майже 100 тисяч, або 13% від загальної смертності, причому 70% пов`язаних з тютюном смертей відбувається у віці 35 - 69 років. Щоб зменшити ці показники найефективнішим інструментом є збільшення податків,в тому числі й акцизних. Основною метою запровадження акцизного податку в Україні залишається саме забезпечення фіскального наповнення дохідної частини бюджету країни. Згідно з Податковим Кодексом України податок на тютюнові вироби обчислюється за такими ставками:
Таблиця 1. Ставки податку на тютюнові вироби
Україна збільшила акцизний збір на тютюнові вироби, з метою наближення до цін на сигарети в країнах Європейського Союзу та зменшення кількості осіб, які їх споживають. Збільшення цін за рахунок підвищення акцизних зборів призводить до зниження попиту українців на сигарети вітчизняного виробника (українці частіше готові обирати більш дешеву продукцію ніж дорогу та якісну). Таким чином, в Україні наявні передумови до стійкого попиту на фальсифікат і контрабанду. У найближчій перспективі будуть більш запитувані дешеві сигарети за рахунок того, що офіційний ввіз на територію України майже зрівняє ціну, левова частка їх буде поставлятися контрабандним шляхом, що в свою чергу призведе до зростання кількості осіб, залучених до незаконного переміщення тютюнових виробів та об’ємів протиправної діяльності[1]. Політична діяльність має таку мету: 1) збільшення реальних цін на тютюнові вироби, що зменшить поширеність тютюнокуріння серед населення України та позитивно відобразиться на рівні здоров’я населення, 2) зменшення диспропорції в оподаткуванні сигарет з фільтром та без фільтра, 3) наближення до стандартів оподаткування тютюнових виробів в ЄС, 4) збільшення доходів держбюджету у 2012-2013 роках на 7-8 мільярдів гривень. 5) гармонізації ставок акцизу та цін на сигарети з Росією[3]. Контроль за сплатою акцизного податку має виконувати органи державної податкової служби. Також вони повинні контролювати за наявністю марок акцизного податку на пляшках алкогольних напоїв і на пачках тютюнових виробів під час їх транспортування, зберігання та продажу. А контроль під час ввезення таких товарів на митну територію України здійснюють митні органи[2]. Щоб зменшити поставку контрабандим шляхом не обов’язково потрібно зменшувати акцизний податок. Для цього необхідно посилити захист кордонів,спростити умови легальної торгівлі тютюном,збільшення покарань за ввезення контрабанди, введення спеціальної ліцензії для виробництва, експорту, імпорту тютюну. Отже, акцизний податок на тютюн призначений для скорочення чисельності споживачів тютюнових виробів та для збільшення доходів до бюджету.
Список використаних джерел: 1. Бабін І.І. Податкове право України: навч. посібник/І.І. Бабін. - Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2012. - С. 417-425. 2. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (Редакція станом на 03.02.2013) [Електронний ресурс]. – Доступний з http://www.zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi? nreg=2755-17 3. Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо підвищення ставок акцизного збору на сигарети без фільтра та інші тютюнові вироби» від 05.07.2012
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|