|
|
|
НАПРЯМИ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА
|
08.04.2013 15:59 |
Автор: Ільницька-Гикавчук Галина Ярославівна, кандидат економічних наук, Національний університет «Львівська політехніка»
|
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;] |
Лісові ресурси відіграють важливу роль у стабілізації і покращенні стану навколишнього природного середовища, оскільки виконують ряд екологічних, економічних та соціальних функцій. Проте вони використовуються нераціонально, однією з важливих причин чого є недосконалість системи оподаткування. Як відомо, податкова система України на даний час виконує переважно фіскальну функцію і зовсім не враховує важливого екологічного значення лісових ресурсів та необхідності їх збереження та відновлення. Науковці дедалі більше наголошують на необхідності екологізації оподаткування. Як слушно зазначають Синякевич І.М. та Мельник С.О., екологізація оподаткування галузі повинна базуватися на принципах [1; 2]: забезпечення за допомогою екологічних податків трансформації зовнішніх (негативних) ефектів у внутрішні; посилення екологічної спрямованості податків; пріоритетність стимулюючої функції податків над фіскальною; пільгове оподаткування лісового господарства; принцип „подвійних дивідендів”, згідно якого введення екологічних податків має відбуватись за рахунок послаблення або відмови від інших податків. Так, лісогосподарські підприємства сплачують в бюджет збір за спеціальне використання лісових ресурсів, а взамін отримують бюджетне фінансування. Проте, як засвідчують наші дослідження, розміри збору значно перевищують суму фінансування, що веде до низьких обсягів лісокультурних робіт та недофінансування галузі. На нашу думку, існують два шляхи вирішення даної проблеми. Перший полягає в тому, що збір за спеціальне використання лісових ресурсів може направлятися не в державний бюджет, а залишатися на лісогосподарських підприємствах та використовуватися виключно на лісокультурні роботи. При цьому повинен здійснюватися суворий контроль з боку Державного агентства лісових ресурсів та його обласних управлінь за їх цільовим використанням. Другий варіант полягає в тому, що збір слід направляти в спеціально створений Фонд лісових ресурсів, кошти з якого надходитимуть на пріоритетні проекти, які стосуються лісовідновлення та збереження лісів. Для обмеження вивезення круглого лісу за кордон його експорт слід оподатковувати ПДВ за мінімальною ставкою (5–7%) або встановити вищі митні збори. Пропонуємо також спрямовувати ПДВ від реалізації лісопродукції на відтворення і охорону лісів. При цьому різниця між податковим зобов’язанням і податковим кредитом перераховуватиметься в Фонд лісових ресурсів. Таким чином, зважаючи на важливе екологічне значення лісів та низьку лісистість в Україні, оподаткування лісового господарства повинне відбуватися на пільгових умовах. Удосконалення системи оподаткування сприятиме сталому розвитку галузі.
Список використаних джерел: 1. Мельник С. Принципи реформування лісового господарства України / С. Мельник // Регіональна економіка. – 2001. - № 4. – С. 215-221. 2. Синякевич І. М. Лісова політика: [підруч.] / І. М. Синякевич. – Львів: ЗУКЦ, 2005. – 224 с.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|