|
|
|
ПОДАТКОВИЙ КОНТРОЛЬ В УКРАЇНІ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ
|
20.02.2013 10:03 |
Автор: Завгородня Людмила Анатоліївна, Національний університет державної податкової служби України
|
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;] |
Оцінка ефективності функціонування системи контролю та діяльності його апарату - вельми складна проблема. Методологічне та практичне вирішення її забезпечує основу вишукування найбільш доцільних напрямків удосконалення організації та управління діяльністю служби контролю. Важливе значення при цьому має з'ясування впливу самого контролю на кінцеві результати розвитку виробництва, оскільки у фінансово-господарському процесі взаємодіє безліч чинників. Податковий контроль, як і інші функції управління виробництвом, потребує подальшому підвищенні ефективності. Під ефективністю в широкому сенсі слід розуміти сукупну результативність роботи, дієвість, співвідношення досягнутого результату і поставленої мети, а також досягнення цього результату з меншими витратами часу, сил і засобів, дій системи заходів, що є наслідком певних матеріальних зусиль. Економічна ефективність характеризується порівнянням виробничих результатів з ресурсами, застосовуваними для досягнення цих результатів. Вона розкривається за допомогою таких понять, як результативність і економічність, хоча вони і не повністю характеризують її [1]. Податкове законодавство в кожній країні формується відповідно до цілей її економічної та фінансової політики, з урахуванням сформованої економічної структури і виражає інтереси правлячих кіл або класів. Однак в умовах демократичного суспільства податкове законодавство не може змінюватися часто і довільно, оскільки така довільність загрожує порушенням стабільності економічної системи і перешкоджає нормальному економічному розвитку. Гарантом від непередбачуваного втручання в податкове законодавство є податкова доктрина, яка являє собою узагальнене вираження основних принципів, норм і правил, які є базою в рамках прийнятої загальної фінансово-економічної політики, що зберігають свою силу при всіх поточних змінах податкового законодавства [2]. Податкова доктрина зазвичай відбивається у стабільно і довготривало обстоюваних державною владою позиціях з таких питань, як: - роль і значення податків у фінансовій системі країни; - частка податків у ВНП (ВВП) і в загальній сумі доходів бюджетної системи; - співвідношення прямих і непрямих податків; - прогресивність (регресивність) оподаткування; - форми контролю і нагляду податкових органів за діяльністю платників податків і т. д. [3]. У вузькому розумінні податковий контроль слід розглядати як закріплені правовим чином дії держави в особі уповноважених органів та їх посадових осіб з приводу спостереження за законністю дій підконтрольних суб'єктів у сфері податкових відносин, спрямовані: на виявлення правопорушень у податковій сфері; запобігання податкових правопорушень; примус до дотримання норм податкового законодавства; відновлення порушених прав як платників податків, так і держави. Податкове право в економічно розвинутому суспільстві слід визначати як сукупність юридичних норм, що встановлюють види податків у державі, порядок справляння і регулюють відносини, пов'язані з виникненням, зміною та припиненням податкових зобов'язань [4]. Побудова ефективної системи податкового контролю, що реалізує на практиці всі необхідні функції державного управління у сфері податкових відносин, необхідно здійснювати з урахуванням не тільки власного накопиченого історичного досвіду, але й досвіду закордонних країн, які до певного моменту сформували ефективні моделі податкового контролю. В практиці створення та функціонування ефективної системи податкового контролю західних країн чимало цінного і корисного. Але при використанні їх досвіду необхідно брати до уваги і об'єктивні умови, в яких створюється і функціонує система податкового контролю: конкретний стан економіки в кожній країні, рівень накопичених багатств і навіть психологічні установки і традиції населення. Процес реформування податкової системи в нашій державі не завершений, і найбільш активно цей процес торкається саме системи податкового контролю. Однак, невирішеними і досить актуальними залишаються такі аспекти організації податкового контролю, як: - вдосконалення його правового забезпечення; - створення ефективної єдиної інформаційно-аналітичної бази платників податків і об'єктів оподаткування; - вдосконалення системи взаємодії податкових органів з платниками податків та забезпечення ефективного зворотного зв'язку.
Список використаних джерел: 1. Хосиев Б.Н. Налоговый контроль как элемент эффективности функционирования налоговой системы // Экономика сельскохозяйственных и перерабатывающих предприятий. №2, 2010. 2. Кузьми М.А. Эффективные модели налогового контроля в западных странах // ГРНТИ. №2, 2011. С.86 3. Кашин В.А. На логовая доктрина и налоговое право. URL: http://www.lawmix.ru/comm/5907/ 4. Энциклопедический словарь экономики и права. URL: http://dic.academic.ru/
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|