:: ECONOMY :: ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ І КЛАСИФІКАЦІЇ ПОДАТКОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА :: ECONOMY :: ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ І КЛАСИФІКАЦІЇ ПОДАТКОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
:: ECONOMY :: ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ І КЛАСИФІКАЦІЇ ПОДАТКОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ І КЛАСИФІКАЦІЇ ПОДАТКОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА

 
13.02.2013 19:33
Автор: Мельничук Ганна Сергіївна, кандидат економічних наук, Національний університет ДПС України
[Секція 1. Економіка та підприємництво; ]
Податковий потенціал є невід’ємним елементом економічного потенціалу підприємства та характеризує можливості, ресурси останнього виконувати покладені на нього податкові обов’язки. Не зважаючи на те, що вітчизняна економічна наука досить ґрунтовно висвітлює різноманітні проблеми, пов’язані зі сплатою податків підприємством, проте питання, пов’язані з визначенням сутності поняття «податковий потенціал підприємства» та класифікації його видових проявів залишається не достатньо висвітленим, а тому потребує поглибленого дослідження. Більшою мірою у наукових працях розкрито сутність категорії «податковий потенціал регіону» та проблеми, пов’язані з його формуванням і нарощуванням. Над дослідженням даної проблематики працювали такі науковці як, О. І. Демкова, В. Ігнатенко, С. В. Каламбет, Я. Я. Калустян, Н. В. Кашина, А. Л. Коломієць, Л. М. Левченко, А. Д. Мельник, А. С. Окунь, Н. Є. Опихан, В. М. Панасенко, Н. С. Педченко та ін.
Вважаємо, що дослідження податкового потенціалу підприємства є важливим з тих міркувань, що податковий потенціал визначає майбутні податкові платежі підприємства, сплата яких спричиняє зниження чистого прибутку підприємства та впливає на його фінансове становище. Тому керівництво підприємства економічно не зацікавлене у його нарощуванні. Однак, для того, щоб здійснювати заходи, спрямовані на мінімізацію обсягу податків і зборів, які підприємство повинно сплачувати до бюджету, насамперед необхідно достовірно визначити сукупний податковий потенціал підприємства та його окремі складові.
Беручи за основу трактування сутності категорії «податковий потенціал регіону» вітчизняними та зарубіжними науковцями [1, с. 189; 2, с. 229], поняття «податковий потенціал підприємства» можна визначити як:
− частину ресурсів (фінансових, матеріальних, трудових, інформаційних) і фінансових результатів діяльності, які відповідно до чинного податкового законодавства являють собою потенційно можливу суму баз оподаткування, що є основою для нарахування всієї сукупності податків і зборів підприємства;
− фактичний обсяг податкових платежів підприємства до бюджету при використанні наявних ресурсів в умовах чинного податкового законодавства;
− максимально можливу суму податків і зборів, що може бути сплачена підприємством до бюджету, розраховану за нормами чинного законодавства, за умов оптимального використання всіх наявних ресурсів і розширеного відтворення економічного потенціалу підприємства.
За ступенем реалізації податковий потенціал підприємства можна поділити на три види: фактично реалізований, прихований та перспективний. Фактично реалізований податковий потенціал підприємства являє собою прогнозований максимальний обсяг податків, які сплачуватиме підприємство до бюджету, виходячи із фактично наявної бази та об’єктів оподаткування.
Прихований податковий потенціал підприємства − це потенційні податкові ресурси підприємства, які не надходять до бюджету по наступним причинам:
− використання підприємством законних способів зменшення своїх податкових зобов’язань (податкових пільг, певного типу облікової політики, розробки контрактних схем для оптимального податкового режиму тощо);
− переведення частини операцій та доходів підприємства у тіньовий сектор економіки;
− неправомірне використання податкових пільг;
− несвоєчасна або неповна сплата податків.
В свою чергу, перспективний податковий потенціал підприємства являє собою потенційні податкові платежі підприємства, що можуть збільшувати його фактичний потенціал і формуватися за рахунок:
− погашення боргових зобов’язань підприємства (якщо такі існують);
− трансформації прихованого потенціалу у явний;
− розширення бази оподаткування підприємства внаслідок: розгортання його діяльності та (або) підвищення її ефективності; зміни податкового законодавства в частині введення нових податків на об’єкти, наявні на підприємстві, включення до переліку нових об’єктів оподаткування;
− підвищення ставок податків на об’єкти, наявні на підприємстві тощо.
Якщо структурно аналізувати податковий потенціал підприємства, то у його складі варто виділити потенціал прямих, непрямих, майнових та інших груп податків. Окрім того, доцільно проводити аналіз потенціалу кожного окремого податку з урахуванням їх взаємного впливу та особливостей стягнення для підприємства. Пов’язано це з тим, що різні податки і збори мають загальні елементи об’єктів і баз оподаткування. Зокрема, один об’єкт оподаткування може утворювати кілька баз для різних податків, конкретна характеристика певного об’єкта може бути базою оподаткування для різних податків [7]. Окрім того, самі податкові платежі можуть включатися до об’єкта оподаткування з інших податків і зборів.
За ознакою джерела формування податковий потенціал підприємства можна поділити на ресурсну та результатну складову. Ресурсна складова охоплює ту частину податкового потенціалу, яка формується за рахунок ресурсів підприємства, що є основою баз оподаткування, а результатна – за рахунок результатів діяльності (дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів, операції з постачання товарів), що підлягають оподаткуванню.
Вважаємо, що достовірна оцінка сукупного податкового потенціалу підприємства та його окремих видів має стати основою податкового планування на підприємстві. В кінцевому результаті це дозволить визначити таку максимально можливу сума податків і зборів, сплата якої підприємством до бюджету не здійснюватиме негативного впливу на діяльність підприємства.

Список використаних джерел:
1. Податкова політика України: стан, поблеми та перспективи: Монографія/ П. В. Мельник, Л. Л. Тарангул, З. С. Варналій та ін.; За ред. З. С. Варналій. − Київ: Знання, 2008. − 675 с. 
2. Педченко Н. С. Податковий потенціал як основна складова бюджетних можливостей регіону (на прикладі Полтавської області) / Н. С. Педченко, В. Ю. Ігнатенко // Сталий розвиток економіки. − С. 298–303. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: dspace.uccu.org.ua/bitstream/123456789/1009/1/
3. Білюк А. В. Формування податкового механізму стимулювання інноваційної активності як елементу державної політики економічного зростання // Держава та регіони. – Серія: Державне управління. – 2010. – № 2. – С. 102–106.
4. Левченко Н. М. Дефініція поняття «податковий потенціал регіону» / Н. М. Левченко, В. М. Помулєва, А. Г. Дорошенко // Сталий розвиток економіки. − 2012 (12). − № 2 − С 81−85.
6. Калустян Я. Я. Теоретичні підходи до визначення податкового потенціалу регіону / Я. Я. Калустян. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/EkBud/2011_3/st-05.pdf
7. Податковий кодекс України. – К. : ДП «ІВЦ ДПА України», 2010. – 336 с.


Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
МЕТОДИКА ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ КОРПОРАТИВНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
21.02.2013 16:38
ПОБУДОВА СТРАТЕГІЧНОЇ КАРТИ ДЛЯ ЦІЛЕЙ УПРАВЛІННЯ ВАРТІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА
21.02.2013 16:33
СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
21.02.2013 11:56
ОСНОВНІ ЗАСАДИ ДІАГНОСТИКИ АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛЯННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
20.02.2013 18:14
СТРАТЕГІЯ ЕКОНОМІЧНОГО ТА СОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ
20.02.2013 13:19
ЕФЕКТИВНІСТЬ ЕКОНОМІЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ ЕКОЛОГІЧНОГО СПРЯМУВАННЯ
20.02.2013 09:55
СУЧАСНА ПРОБЛЕМАТИКА ПІДТРИМКИ МАЛОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ
20.02.2013 09:30
ТУРИСТСКО-РЕКРЕАЦИОННЫЙ КОМПЛЕКС И ЕГО РОЛЬ В РАЗВИТИИ ЭКОНОМИКИ
18.02.2013 23:25
ОСОБЛИВОСТІ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ В УКРАЇНІ
18.02.2013 12:21
СУЧАСНІ ОСОБЛИВОСТІ ТА СТАНОВИЩЕ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ В СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОМУ КОМПЛЕКСІ
17.02.2013 17:42




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.394 сек. / Mysql: 1570 (0.33 сек.)