|
|
|
ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ І КЛАСИФІКАЦІЇ ПОДАТКОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
|
13.02.2013 19:33 |
Автор: Мельничук Ганна Сергіївна, кандидат економічних наук, Національний університет ДПС України
|
[Секція 1. Економіка та підприємництво; ] |
Податковий потенціал є невід’ємним елементом економічного потенціалу підприємства та характеризує можливості, ресурси останнього виконувати покладені на нього податкові обов’язки. Не зважаючи на те, що вітчизняна економічна наука досить ґрунтовно висвітлює різноманітні проблеми, пов’язані зі сплатою податків підприємством, проте питання, пов’язані з визначенням сутності поняття «податковий потенціал підприємства» та класифікації його видових проявів залишається не достатньо висвітленим, а тому потребує поглибленого дослідження. Більшою мірою у наукових працях розкрито сутність категорії «податковий потенціал регіону» та проблеми, пов’язані з його формуванням і нарощуванням. Над дослідженням даної проблематики працювали такі науковці як, О. І. Демкова, В. Ігнатенко, С. В. Каламбет, Я. Я. Калустян, Н. В. Кашина, А. Л. Коломієць, Л. М. Левченко, А. Д. Мельник, А. С. Окунь, Н. Є. Опихан, В. М. Панасенко, Н. С. Педченко та ін. Вважаємо, що дослідження податкового потенціалу підприємства є важливим з тих міркувань, що податковий потенціал визначає майбутні податкові платежі підприємства, сплата яких спричиняє зниження чистого прибутку підприємства та впливає на його фінансове становище. Тому керівництво підприємства економічно не зацікавлене у його нарощуванні. Однак, для того, щоб здійснювати заходи, спрямовані на мінімізацію обсягу податків і зборів, які підприємство повинно сплачувати до бюджету, насамперед необхідно достовірно визначити сукупний податковий потенціал підприємства та його окремі складові. Беручи за основу трактування сутності категорії «податковий потенціал регіону» вітчизняними та зарубіжними науковцями [1, с. 189; 2, с. 229], поняття «податковий потенціал підприємства» можна визначити як: − частину ресурсів (фінансових, матеріальних, трудових, інформаційних) і фінансових результатів діяльності, які відповідно до чинного податкового законодавства являють собою потенційно можливу суму баз оподаткування, що є основою для нарахування всієї сукупності податків і зборів підприємства; − фактичний обсяг податкових платежів підприємства до бюджету при використанні наявних ресурсів в умовах чинного податкового законодавства; − максимально можливу суму податків і зборів, що може бути сплачена підприємством до бюджету, розраховану за нормами чинного законодавства, за умов оптимального використання всіх наявних ресурсів і розширеного відтворення економічного потенціалу підприємства. За ступенем реалізації податковий потенціал підприємства можна поділити на три види: фактично реалізований, прихований та перспективний. Фактично реалізований податковий потенціал підприємства являє собою прогнозований максимальний обсяг податків, які сплачуватиме підприємство до бюджету, виходячи із фактично наявної бази та об’єктів оподаткування. Прихований податковий потенціал підприємства − це потенційні податкові ресурси підприємства, які не надходять до бюджету по наступним причинам: − використання підприємством законних способів зменшення своїх податкових зобов’язань (податкових пільг, певного типу облікової політики, розробки контрактних схем для оптимального податкового режиму тощо); − переведення частини операцій та доходів підприємства у тіньовий сектор економіки; − неправомірне використання податкових пільг; − несвоєчасна або неповна сплата податків. В свою чергу, перспективний податковий потенціал підприємства являє собою потенційні податкові платежі підприємства, що можуть збільшувати його фактичний потенціал і формуватися за рахунок: − погашення боргових зобов’язань підприємства (якщо такі існують); − трансформації прихованого потенціалу у явний; − розширення бази оподаткування підприємства внаслідок: розгортання його діяльності та (або) підвищення її ефективності; зміни податкового законодавства в частині введення нових податків на об’єкти, наявні на підприємстві, включення до переліку нових об’єктів оподаткування; − підвищення ставок податків на об’єкти, наявні на підприємстві тощо. Якщо структурно аналізувати податковий потенціал підприємства, то у його складі варто виділити потенціал прямих, непрямих, майнових та інших груп податків. Окрім того, доцільно проводити аналіз потенціалу кожного окремого податку з урахуванням їх взаємного впливу та особливостей стягнення для підприємства. Пов’язано це з тим, що різні податки і збори мають загальні елементи об’єктів і баз оподаткування. Зокрема, один об’єкт оподаткування може утворювати кілька баз для різних податків, конкретна характеристика певного об’єкта може бути базою оподаткування для різних податків [7]. Окрім того, самі податкові платежі можуть включатися до об’єкта оподаткування з інших податків і зборів. За ознакою джерела формування податковий потенціал підприємства можна поділити на ресурсну та результатну складову. Ресурсна складова охоплює ту частину податкового потенціалу, яка формується за рахунок ресурсів підприємства, що є основою баз оподаткування, а результатна – за рахунок результатів діяльності (дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів, операції з постачання товарів), що підлягають оподаткуванню. Вважаємо, що достовірна оцінка сукупного податкового потенціалу підприємства та його окремих видів має стати основою податкового планування на підприємстві. В кінцевому результаті це дозволить визначити таку максимально можливу сума податків і зборів, сплата якої підприємством до бюджету не здійснюватиме негативного впливу на діяльність підприємства.
Список використаних джерел: 1. Податкова політика України: стан, поблеми та перспективи: Монографія/ П. В. Мельник, Л. Л. Тарангул, З. С. Варналій та ін.; За ред. З. С. Варналій. − Київ: Знання, 2008. − 675 с. 2. Педченко Н. С. Податковий потенціал як основна складова бюджетних можливостей регіону (на прикладі Полтавської області) / Н. С. Педченко, В. Ю. Ігнатенко // Сталий розвиток економіки. − С. 298–303. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: dspace.uccu.org.ua/bitstream/123456789/1009/1/ 3. Білюк А. В. Формування податкового механізму стимулювання інноваційної активності як елементу державної політики економічного зростання // Держава та регіони. – Серія: Державне управління. – 2010. – № 2. – С. 102–106. 4. Левченко Н. М. Дефініція поняття «податковий потенціал регіону» / Н. М. Левченко, В. М. Помулєва, А. Г. Дорошенко // Сталий розвиток економіки. − 2012 (12). − № 2 − С 81−85. 6. Калустян Я. Я. Теоретичні підходи до визначення податкового потенціалу регіону / Я. Я. Калустян. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/EkBud/2011_3/st-05.pdf 7. Податковий кодекс України. – К. : ДП «ІВЦ ДПА України», 2010. – 336 с.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|