|
|
|
АСПЕКТИ СУЧАСНОГО СОЦІАЛЬНО – ЕТИЧНОГО МАРКЕТИНГУ ПІДПРИЄМСТВ ТОРГІВЛІ
|
12.12.2012 16:57 |
Автор: Ортинська Валентина Василівна, кандидат економічних наук, професор кафедри маркетингу та реклами Київського національного торговельно-економічного університету
|
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;] |
В маркетингу світу давно вже з’явилась потреба розвивати аспекти вчення та практичного застосування поширеної нині в Україні теорії соціальної відповідальності бізнесу. З урахуванням класичного визначення сутності маркетингу як процесу, у межах якого здійснюється вивчення поведінки та задоволення потреб споживачів, соціально-етичний маркетинг апріорі поєднує інтереси суспільства та підприємств: «Концепція соціально-етичного маркетингу передбачає досягнення цілей маркетингу з урахуванням задоволення потреб як окремого споживача, так і суспільства в цілому» [1, с.29]. 80 % підприємств торгівлі, 70 % підприємств, що виробляють товари народного споживання, знайомі з концепцією соціальної відповідальності бізнесу [2, с.149]. 21-е століття ознаменоване усвідомленням суспільства колективного впливу на чинники навколишнього середовища, що позначаються на охороні здоров'я, добротності харчування та якості життя [3]. Подальше соціальне розширення маркетингу у сучасному ринковому суспільстві має враховувати довготермінові інтереси соціуму й індивідів, системно задовольняти їх потре¬би, встановлювати в суспільстві гуманістичну ідею про найважливішу цінність – життя людини. Споживачі чекають особливих гарантій від компаній, які виходять далеко за межі звичайних функціональних якостей продукту або послуги і прав споживача. Не є етичними маркетингові практики: облудні презентації товарів, послуг, переваг компаній; фальшива або обманлива реклама; примушування споживачів здійснити придбання; маніпуляції базами даних (фальсифікація або зловживання статистикою або інформацією); введення в оману продуктовими або сервісними гарантіями; нечесна маніпуляція споживачами; експлуатація дітей або знедолених; втручання в приватне життя; використання небезпечних продуктів або сервісу; оманливі ціни; дискримінаційні ціни; непорядне порівняння з конкурентами; упакування незначних за розмірами і масою продуктів у привабливі пакунки; впровадження портретів стереотипів жінок, окремих груп громадян. Соціальна відповідальність «маркетингу певних продуктів» (продовольчих, непродовольчих товарів) є надзвичайно важливою складовою торгового маркетингу для забезпечення збереження та покращення якості життя населення України. Споживач як соціально відповідальна особа має враховувати соціальні наслідки споживання, намагається використовувати свою владу покупки для здійснення змін у суспільстві. Існують різні підходи до розгляду проблеми етики в сучасній економіці. Деякі фахівці впевнені, що традиційні моральні цінності в мінливих економічних ситуаціях не можуть бути використані. Вони заперечують етику маркетингу як явище, порівнюють бізнес з грою і стверджують, що в умовах конкуренції суб'єкт, який повністю враховує всі моральні норми, не зможе вижити та ефективно розвиватися. Прихильники нейтрального підходу визнають необхідність існування моральних норм в маркетинговій діяльності. Підприємства торгівлі, що проповідують нейтралізм, демонструють різні моделі поведінки: відмовляються від будь-якої відповідальності за свою поведінку, оскільки впевнені, що фактори моралі не доступні для їх контролю; вважають своє некоректну поведінку несерйозним порушенням, якщо воно не несе прямої шкоди; перекладають всю відповідальність на споживача; діють так, як чинять конкуренти. Винятковими завданнями соціально-етичного маркетингу є: 1. Потреби споживачів вирішуються на основі кастомізованого маркетингу, який передбачає моніторинг індивідуальних та соціальних потреб. 2. Організація всієї системи економічного та соціального управління на підприємстві відбувається на основі соціально відповідальної маркетингової корпоративної культури. Маркетинг має специфічні особливості в сучасних умовах з урахуванням винаходів, що дозволяють істотно змінювати спосіб життя, харчування, лікування. Науковці з маркетингу процесі розвитку маркетингової теорії спроможні підтримувати створення нормативних документів та методичних матеріалів для практичної реалізації концепції соціально-відповідального маркетингу та розширення соціальної відповідаль¬ності підприємств торгівлі, що сприятиме підвищенню якості життя населення України. Організація всієї системи економічного та соціального управління у підприємстві має відбуватися з урахуванням впровадження соціально відповідальної маркетингової корпоративної культури. Цей підхід протис¬тоїть функціонально-управлінському підходу марке¬тинг-менеджменту, де споживачі та громадськість є пасивними. Маркетинг інкорпорується в соціальні процеси комунікацій з урахуванням неухильного дотримання загальноприйнятних приписів. Сучасні члени суспільств мають нові очікування і нові потреби щодо свого здоров'я, своєї роботи, свого майбутнього. У межах нової концепції маркетингу найважливішим є процес взаємодії і побудова системи партнерських відносин у всіх площинах усіх учасників бізнесової взаємодії: державних органів, постачальників - виробників товарів, підприємств оптової торгівлі, посередників, об’єднань громадян.
Список використаних джерел: 1. Котлер Ф.Управление маркетингом: Сокр.пер. с англ.- М.: Экономика, 1980. - 224 с., 2. Маркетинг: Підручник / Руделіус В., – 3-тє вид. К. : Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2008. – 648 с. 3. Сталий розвиток, екологія, народонаселення [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.un.org/ru/rights
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|