Ефективність процесу управління підприємством в цілому, так і управління персоналом зокрема, значною мірою зумовлена двома чинниками: хто керує і як керує. Сучасний менеджмент персоналу виділяє різні типи керівників і визначає особисті і ділові якості, якими повинен бути наділений сучасний керівник. До особистих якостей керівника відносять: інтелект, ініціативу, етичність, чесність, довіру до підлеглих, комунікабельність, здатність вести за собою, доброзичливість, впевненість у собі, незалежність. До ділових якостей керівника: компетентність, економічну грамотність, підприємливість, уміння організовувати, вимогливість, критичність, новаторство, холоднокровність у кризових ситуаціях, уміння знайти компромісне рішення. Цінні поради керівникові щодо поліпшення особистісних рис та навичок особистих взаємин з персоналом доцільно пошукати у мудрого Дейла Карнегі: 6 правил, як сподобатися людям, 12 правил, дотримання яких дозволяє схилити людей до Вашої точки зору, 8 розумних порад щодо спілкування [1]. Для того щоб досягти успіху в роботі колективу, існує ряд стандартних вимог, на які повинні звернути увагу кожний сучасний керівник: здатність до планування та прийняття рішень, робота з персоналом, організованість та раціональне використання часу, комунікація, навички спілкування, забезпечення розвитку членів колективу, лідерство, управління змінами [2]. Існує безліч і інших підходів до визначення вимог і рис, якими повинен бути наділений сучасний керівник, щоб ефективно управляти персоналом підприємства. Крім того, вважаємо, що до загального портрету сучасного керівника варто додати ще декілька наступних пунктів: 1) неповторність керівника – він повинен бути провідником управлінської майстерності: у центр діяльності ставити особистість, систему соціальнозначущих людських рис, творчий потенціал, персоналізацію внеску кожного у спільну діяльність, персоналізацію професійних знань; 2) вміння впроваджувати нову етику управління персоналом – партнерсько-рівноправний стиль взаємин, відмову від декларативного спілкування; 3) здібність знаходити золоту серединку між добротою і суворістю, слабкістю і силою, простотою і складністю, правдою і неправдою, чуйністю і безсердечністю – це бажання піклуватися про інших, намагатися зробити життя людей, які поруч із тобою легшим і щасливішим; 4) здатність орієнтуватися в сучасних технологіях, а саме володіти філігранною технікою управління, яка вимагає особливої уваги до дрібниць і деталей управління персоналом, володіти технологією профілактики і подолання професійного стресу, що дасть змогу швидко знаходити контакт з персоналом, вміло організовувати виробничий процес. Отже, ефективне управління персоналом багато в чому буде залежати від особистих та професійних якостей керівника. Кожний керівник повинен знати базові рекомендацій, які сформувались на основі багаторічних досліджень вчених у галузі управління персоналом, але вміти гнучко їх застосовувати і дотримуватись, адже в управлінні людьми не може бути однакових шаблонів і правил, так як не існує «стандартної людини», якою можна легко керувати, використовуючи стандартні прийоми і методи.
Література: 1. Гірняк, О.М. Менеджмент: теоретичні основи і практикум: навч. посібник / О. М. Гірняк, П. П. Лазановський. – К.; Львів : Магнолія плюс: Новий світ-2000, 2003. – 354 с. 2. Мескон М.Х. Основы менеджмента: [пер. с англ.] / М.Х. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури. – М.: «Дело»,1992. – 699 с.
|