|
|
|
МИТНО-ТАРИФНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УКРАЇНИ В ПЕРІОД ІНТЕГРАЦІЇ ТА ГЛОБАЛІЗАЦІЇ СВІТОГОСПОДАРСЬКИХ ЗВ’ЯЗКІВ
|
09.04.2012 11:48 |
Автор: Смеречинська Наталія Михайлівна, студентка Буковинського фінансово-економічного університету
|
[Секція 8. Світова економіка та міжнародні відносини;] |
На сучасному етапі формування ринкової моделі господарювання значно підвищується роль економічних важелів регулювання економічної системи. Оскільки сучасні національні економіки є відкритими і відчувають на собі вплив світової конкуренції, тому для збереження та захоплення позицій на світовому ринку кожна країна має застосовувати комплекс заходів, спрямованих на регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Одним із ключових елементів зовнішньоекономічної стратегії України є вдосконалення системи митного оподаткування, яке є частиною загальнодержавної системи оподаткування і невід’ємною складовою зовнішньоторговельної та фіскальної політики будь-якої країни. Митно-тарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності набуває сьогодні особливого значення, яке, з одного боку, впливає на показники експорту та імпорту, а з іншого – прямо чи опосередковано визначає основні економічні параметри національних економік, динаміку й тенденції зміни обмінних курсів, відсоткових ставок і важливих параметрів соціального розвитку. Запровадження митного тарифу як податку на зовнішню торгівлю стає одним із головних регуляторів зовнішньоекономічних зв’язків [2, 89]. Проблемними питаннями митно-тарифного регулювання та пошуку шляхів удосконалення його механізму займалися такі науковці: І. Бережнюк, А. Василенко, В. Ващенко, П. Венгель, Т. Ліпіхіна, М. Губа, О. Івашина, К. Новікова та інші. Митно-тарифна політика – це централізований комплекс заходів економічної політики у зовнішньоекономічній діяльності, що вживаються державою при здійсненні митного контролю. Заходи митно-тарифної політики спрямовані на формування тарифної системи, вироблення ефективного механізму застосування різних видів мита при регулюванні ЗЕД та захисту національного товаровиробника. Митний тариф країна використовує як: - захист вітчизняного виробника; - джерело поповнення державного бюджету; - інструмент зовнішньоекономічної політики держави; - як регулятор ввезення-вивезення товарів[1, 42]. Ефективність застосування митно – тарифного механізму або окремих митно-тарифних заходів залежить від існуючого в державі нормативного порядку та правил митно-тарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Податкова політика, як складова фінансової політики, на сучасному етапі має формуватися з огляду на відносини з іншими країнами, тому доцільно розглянути надходження до державного бюджету у вигляді податків та зборів, які стягуються згідно з заходами митно-тарифного регулювання в Україні (таблиця 1).
Аналізуючи результати діяльності митних органів у розрізі їх фіскальної функції за 2010-2011 роки, бачимо збільшення доходів в бюджет на 28,9 млрд грн. або на 34% у порівнянні з 2010 роком, збільшилися надходження по всіх видах платежів до державного бюджету, зокрема дохід з ПДВ збільшився на – 24,23 млрд грн., акциз збільшився на – 1,9 млрд грн., а мито збільшилося на 3,02 млрд грн.. Позитивна динаміка стала наслідком змін у роботі митної служби завдяки активізації боротьби з корупцією в митних органах. Збільшення надходження по всіх видах податків і зборів відбулося, зокрема, за рахунок приросту імпорту та змінами номенклатури імпортованих товарів, від яких безпосередньо залежать ставки ввізного мита. Зважаючи на позитивні тенденції, в Україні ще не достатньо є відкритою та прозорою процедура перетину державного кордону товарами, капіталами, дорогоцінними металами, робочою силою, тому необхідно прийняти заходи для покращення роботи митниць та, зокрема, з вдосконалення митного оподаткування. На нашу думку, потрібно, перш за все, ввести в дію новий Митний кодекс, в якому визначено нові правила встановлення митних податків, також посилити контроль органів державної влади над наданням митних пільг з метою уникнення безпідставного звільнення від оподаткування та створити чітко регламентований механізм застосуванння спрощеного порядку застосування процедур митного оформлення та розширення прав митних органів під час проведення митного постаудиту.
Список використаних джерел: 1. Губа М. О.Значущість митно-тарифного регулювання в Україні / М. О. Губа // Держава та регіони. Серія: Економіка і підприємництво. - 2011. - №2. - С. 40-43 2. Івашина О. Ф.Митно-тарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності в умовах економічної конкуренції / О. Ф. Івашина // Держава та регіони. Серія: Економіка і підприємництво. - 2010. - №2. - С. 89-93. 3. Новікова К. І. Перспективні напрями розвитку митно-тарифного регулювання в Україні / К. І. Новікова // Держава та регіони. Серія: Економіка і підприємництво. - 2010. - №1. - С. 141-145. 4. Сайт Державного комітету статистики [Електронний ресурс: www.ukrstat.gov.ua]
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|