|
|
|
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОЇ ПОДАТКОВОЇ ПОЛІТИКИ НА РІВНІ РЕГІОНУ
|
24.01.2012 22:22 |
Автор: Вишиванок Михайло Васильович, здобувач Академії муніципального управління
|
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;] |
Одним з аспектів регуляторної політики на регіональному рівні є надання обласним радам повноважень податкового регулювання, що сприятиме економічному розвитку території та підвищенню ефективності фінансової політики регіональних органів влади і місцевого самоврядування. Для забезпечення ефективної податкової політики на рівні регіону необхідно: − сформувати для кожного рівня місцевих бюджетів власні закріплені доходи; − здійснити закріплення місцевих податків і зборів за відповідними місцевими бюджетами, максимально обмеживши справляння таких податків до кількох бюджетів; − визнати обласні органи влади та самоврядування суб’єктами регіональної податкової політики, надавши їм право використовувати інструменти податкового регулювання; − встановити граничні значення ставок місцевих податків. Важливим питанням податкового реформування є подальше посилення ролі місцевих податків і зборів у формуванні доходів місцевих бюджетів. Досвід застосування місцевих податків і зборів в Україні засвідчує поки що незначну їх роль у формуванні фінансів органів місцевого самоврядування. Порівняно з практикою західних країн інститут місцевих податків і зборів в Україні фактично залишається недієздатним. У країнах ринкового спрямування кількість місцевих податків і зборів досить значна. До складу місцевих належать такі податки, які в Україні зазвичай вважаються загальнодержавними (податок на прибуток підприємств, податок на доходи громадян, майнові податки). Великий перелік місцевих податків і зборів, віднесення до них не лише дріб’язкових і другорядних, а й великих за обсягом надходжень – прямих, непрямих і майновий податків – зумовлює їхню досить високу фіскальну роль, перетворює місцеві податки і збори в одне з основних джерел прибутків місцевих бюджетів розвинутих ринкових країн. Важливим елементом реформування системи оподаткування в Україні є зміна підходів до формування місцевих податків і зборів. Необхідною умовою виконання цього завдання є суттєве піднесення їх ролі і значення у формуванні дохідної частини місцевих бюджетів. Актуальним у цьому контексті є перегляд переліку податків та зборів, його розширення, що підтверджується практикою багатьох розвинутих країн світу. Органи місцевого самоврядування повинні мати право запроваджувати на своїй території власні податки і збори в межах, закріпленого в законодавчому порядку їх переліку, а центральний уряд має лише контролювати загальний рівень оподаткування. На місцях є завжди особливі об’єкти оподаткування, які можуть суттєво поповнити доходи місцевих бюджетів, а отже, дати кошти для розв’язання економічних і соціальних проблем регіону. Примноженню надходжень від місцевих податків і зборів сприятиме чітке визначення організаційних питань місцевого оподаткування, в тому числі термінології, збільшенню максимальних ставок деяких видів податків і зборів. На нашу думку, у процесі реформування системи оподаткування разом із прийняттям окремих законів з фінансових питань з’явилась потреба у розробленні систематизованих законодавчих актів, які б регулювали бюджетні права органів місцевого самоврядування. Тільки за умови вирішення цих питань законодавчо можна розраховувати на підвищення ролі бюджетної системи як на державному, так і на місцевому рівнях, у створенні фінансового середовища, що своєю чергою, сприятиме прискореному розвитку ринкових відносин. Одним з варіантів розширення переліку місцевих податків та зборів є запровадження податків із цільовим використанням одержаних коштів: наприклад, збори за прибирання і освітлення вулиць, впорядкування парків, зон відпочинку, кладовищ тощо. Крім цього, розширення переліку місцевих податків і зборів може відбуватися за рахунок введення таких податків, як: за організацію гастрольної діяльності, за розміщення офісів у центральній частині міста тощо” [1, c. 34]. Загалом, для удосконалення системи місцевого оподаткування в Україні слід насамперед оновити правове регламентування справляння місцевих податків і зборів через прийняття відповідного закону, врахувавши за цього суттєві зміни, що мали місце у відносинах власності, реальних доходах населення та соціальній структурі.
Список використаної літератури: 1. Іваненко В.О.Місце і роль місцевих податків і зборів у забезпеченні місцевого самоврядування / В.О. Іваненко // Фінанси України. – 2010. – №4. – С. 34.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|