|
|
|
ВПЛИВ ЕКОНОМІЧНОЇ КРИЗИ НА ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ПОЛІТИКИ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ ТУРИСТИЧНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ
|
05.12.2011 21:19 |
Автор: Кравчук Наталія Валеріївна, аспірант Львівського національного університету ім. Івана Франка
|
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;] |
На сьогоднішній день, туризм є однією з провідних галузей світового господарства. Зараз на долю туризму припадає близько 6% світового національного продукту, 7% загального обсягу інвестування (3,2 млрд. дол. США щоденно), 11% світових споживчих видатків та 5% всіх податкових надходжень[3]. Щодо України, то вона посідає провідне місце серед країн Європи за рівнем забезпеченості цінними природними та історико-культурними ресурсами, що викликають значний інтерес у вітчизняних та іноземних туристів. Проте, незважаючи на визначення державою туризму одним з пріоритетних напрямків розвитку економіки і культури, дана галузь у нашій країні ще не набрала достатніх сил, щоб швидко адаптовуватись до зовнішніх змін і з легкістю протидіяти впливу світової кризи. Про негативний вплив економічної кризи в Україні свідчать окремі статистичні дані. Так останнім часом, попри постійне збільшення кількості суб’єктів господарювання туристичної галузі (на 20%), простежується тенденція зменшення кількості обслуговуваних ними туристів. За статистичними даними Державної служби туризму і курортів протягом 2009 року туристичними підприємствами обслуговано 2,3 млн. туристів, що на 25% менше, ніж у 2008р. та на 1,9 млн. екскурсантів (на 21% менше), у 2010-2011 роках спостерігається незначне підвищення даного показника [2]. Тому в українських туристичних підприємствах виникла потреба сформувати ефективну маркетингову політику, яка б дала їм можливість успішно функціонувати на ринку туристичних послуг. Оскільки, маркетингові компанії, що займаються дослідженням різноманітних ринків України, в повній мірі не досліджували вплив економічної кризи на підприємства туристичної галузі, автором були проведені власні маркетингові дослідження, в процесі яких було вивчено основні зміни у діяльності суб’єктів господарювання, що виникли у зв’язку з кризою, і як вони відобразились на маркетинговій політиці підприємств. Було анкетовано управлінський персонал суб’єктів туристичної діяльності та експертів у сфері маркетингових комунікацій у 16 туристичних місцевостях по всій Україні. Насамперед, було визначено найбільші загрози, що негативно впливають на діяльність суб’єктів туристичної галузі, а саме економічна криза (назвали 68% респондентів), свавілля влади, недосконалість законодавства (28%), тероризм (21%), екологічні катастрофи (14%), відсутність кваліфікованого персоналу (11%) та ін. Отже, як свідчать результати дослідження, дійсно економічна криза являється однією з найбільших загроз для туристичних підприємств. Для визначення міри впливу кризи було досліджено зміна ситуації на підприємствах туристичної сфери при порівнянні періодів початку кризи і теперішнього часу, в результаті якого 34% опитаних респондентів відповіли, що їх підприємства зуміли адаптуватися до нових умов зовнішнього середовища (рис. 1).

Одне із питань стосувалося впливу економічної кризи на діяльність суб’єктів господарювання загалом. Результати опитування представленні на рис. 2.

В процесі дослідження було виявлено, що економічна криза не вплинула на маркетингову політику 18% туристичних підприємств. Решта спеціалістів даної сфери відмітили, що вони вносили корективи як в маркетингову тактику, так і в стратегію своїх підприємств. Слід відмітити, що в більшості підприємств зміни торкнулися більше тактики (рис. 3).

Аналіз діяльності суб’єктів господарювання туристичної галузі України показав, що підприємства, які були змушені скоротити витрати на маркетинг, зробили це за рахунок реклами , а також за рахунок вивчення потреб і попиту на туристичний продукт і послуг, а також підтримання зв’язків із споживачами. Проте слід відмітити, що їх діяльність значно активізувалась у напрямку стимулювання збуту і цінової політики (рис.4).

Підводячи підсумки проведених маркетингових досліджень, економічна криза здійснює значний вплив на маркетингову політику суб’єктів туристичної діяльності України. Вона стала визначальним фактором в процесі вибору основних маркетингових технологій, які використовуються на підприємстві.
Список використаної літератури: 1. Левитас А. Маркетинг в трудне времена // Журнал «Маркетинг PRO» - 2009.-№11. – С. 12-15 2. www.tourism.gov.ua 3. www.sostav.ru
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|