|
|
|
ОСОБЛИВОСТІ ОЦІНКИ ІННОВАЦІЙ У ФІНАНСОВІЙ СФЕРІ
|
03.12.2011 00:45 |
Автор: Коміссаров Валерій Федорович, доцент, викладач ДВНЗ «Національний гірничий університет»; Лобунець Євгенія Русланівна, студентка ДВНЗ «Національний гірничий університет»
|
[Секція 7. Інвестиційно-інноваційні процеси в економіці;] |
Один з найяскравіших та найвидатніших інноваційних ініціаторів сучасності, Стів Джобс, сказав: «Інновації – це те, що відрізняє дійсного лідера від його послідувачів». В умовах зростаючої конкуренції активна інноваційна діяльність на підприємствах стає дедалі все більш важливою складовою успішної підприємницької діяльності. Нові ідеї і продукти, нові технології та організаційні рішення виводять підприємства з кризових ситуацій та дарують їм фінансову стабільність. Інноваційно-інвестиційні процеси в економіці України взагалі мають особливий характер. Реформування України здійснюється за принципами дуже частих змін завдань і мети, без урахування факторів функціонування і розвитку наукового потенціалу . На мою думку, одним з головних факторів виживання будь-якого підприємства на ринку є його спроможність впроваджувати інновації та ефективно використовувати їх. Але готовність вітчизняної економіки до інноваційного розвитку складається з великої кількості чинників, які лежать у всіх її сферах. Значне місце у цьому комплексі належать банківським інноваціям. Слід зауважити, що проблема банківських інновацій є досить новою для економічних наук. Сьогоднішні темпи розвитку банківської системи України, враховуючи наслідки світової кризи, вимагають від науковців більш детального роз’яснення поняття «банківські інновації» для того, щоб вітчизняне банківництво якнайшвидше впровадило у життя досягнення науки. Ефективність роботи банку і його конкурентоспроможність на ринку багато в чому залежать від впровадження нових банківських продуктів, технологій (процесів). Нові продукти і технології, реалізовані на ринку, є інновацію. Інновація (від англ. «innovation» - нововведення, новаторство) буквально означає «інвестиція в новацію». Новація (від лат. «novation» - зміна, оновлення) являє собою нововведення, яке раніше не існувало. У відповідність з цивільним правом новація означає угоду сторін про заміну одного укладеного ними зобов'язання іншим. Результат такої заміни і означає нововведення. Інновації, що функціонують у фінансовій сфері, являють собою фінансові інновації. Частина фінансових інновацій створюється банками у формі банківського продукту або операції (технології). Це банківські інновації. Банківська інновація - це реалізований у формі нового банківського продукту або операції кінцевий результат інноваційної діяльності банку. Під банківським продуктом розуміється матеріально оформлена частина банківської послуги (карта, ощадна книжка, дорожній чек, електронний гаманець і т. п.). Новий банківський продукт буває: • одиничний; • масовий. Одиничний продукт - це індивідуальний продукт. Як річ, він має характерні, тільки йому притаманні особливості, які виділяють його серед інших банківських продуктів. Одиничний банківський продукт має чітко певне коло своїх покупців. Тому він випускається в розрахунку на конкретних споживачів. Масовий банківський продукт - це продукт без різко вираженої індивідуальності. У нього немає особливих характерних рис. Масовий банківський продукт розрізняється тільки за видами продукту або фінансового активу, наприклад банківський депозит, банківський рахунок, облігації державної внутрішньої чи муніципальної позики всіх видів та ін. Масовий фінансовий продукт випускається в розрахунку на широке коло споживачів і інвесторів. Новий банківський продукт буває: • лімітований; • нелімітований. Лімітований банківський продукт - це продукт, обсяг чи кількість випуску якого суворо квотується. Цей обсяг встановлюється при випуску продукту. Розмір обсягу визначається багатьма факторами: розміром статутного капіталу акціонерного банку, попитом покупців і т. д. До лімітованих банківських продуктів відносяться акції, облігації, види кредитних угод та ін. Даний продукт виробляється у розрахунку на конкретного покупця. Нелімітований банківський продукт являє собою продукт, обсяг (кількість) випуску якого не обмежений ніякими квотами. Цей продукт виробляється у розрахунку на можливого потенційного покупця. Чисельність покупців є величина невизначена. Тому обсяг випуску нелімітіруемого банківського продукту не обмежується жодними нормами і умовами, окрім чинника купівельного попиту. До нелімітованих банківських продуктів відносяться: пластикові розрахункові та кредитні картки, банківські рахунки тощо. Новий банківський продукт також може бути у формі майна та майнових прав. Майно представляє собою матеріальний об'єкт власності, наприклад, гроші, мірні злитки золота, монети, цінні папери та ін. Майнове право означає право володіти, розпоряджатися і користуватися певним майном. До банківського продукту в формі майнових прав відносяться такі документи, як договір банківського рахунку, кредитні угоди і т. п. Банківська операція (від лат. «operatio» - дія) означає процедуру дій, спрямовану на вирішення певного завдання та управління банківським капіталом. До банківських операцій належать форми контролю та обліку руху грошових коштів і цінних паперів, методи планування фінансових показників, методологія складання фінансових планів різних видів, прийоми фінансового аналізу, форми організації фінансової роботи в банку, інтерактивне та інше аналогічне інвестування капіталу та інші дії. Банківські операції як дії мають невловиму форму, тобто їх не можна продати за фіксованою ціною. Щоб бути проданою, банківська операція повинна бути матеріалізована. Формою матеріалізації банківської операції є якийсь певний документ (методичні вказівки, інструкція і т. п.). Цей документ являє собою вже банківський продукт, тобто він є об'єктом купівлі-продажу на фінансовому ринку. В якості нового продукту банківська інновація проявляє себе тільки в процесі її реалізації на фінансовому ринку або всередині банку. Попит, пропонований покупцем на банківський продукт або операцію, визначає ступінь новизни цих видів нововведень. Якщо новий продукт, що з'явився на ринку, продається, то він користується попитом і має свого покупця. Рівень попиту на новий продукт визначає рівень його корисності і ступінь його новизни. Будь-яке нове явище пов'язане з часом. Категорія «час» є категорія життя будь-якого явища, в тому числі і економічного. Час є важливим стимулом розвитку ринку і чинником перемоги в конкурентній боротьбі. Випередити час означає випередити конкурентів. Банк, який першим вийшов зі своєю інновацією і захопив свою нішу ринку, швидко створює собі імідж, з яким конкуренту буде важко боротися. При тривалості в часі будь-яке нове явище стає масовим, традиційним явищем. Банківська інновація є функцією часу. Вона діє тільки в рамках часу, які встановлені початковою і кінцевою точками життєвого циклу даної інновації. А це значить, що банківською інновацією не можуть вважатися банківський продукт або операція, які є новими тільки для даного банку, але які вже давно реалізовані в інших банках. До банківських інновацій не можуть ставитися також незначні зміни, які носять приватний порядок і не міняють змісту і суті банківського продукту або операції. З урахуванням цього банківська інновація за змістом включає: • новий банківський продукт, що вперше з'явився на українському фінансовому ринку, тобто тільки в одному банку; • новий для України закордонний банківський продукт, тобто новий банківський продукт, що з'явився на українському фінансовому ринку, але вже давно реалізований за кордоном на фінансових ринках інших країн відповідно до їх конкретних умов і юрисдикції; • нові фінансові операції. Банківська система України зараз знаходиться на етапі розвитку. Вона повільно, але все ж впроваджує в свою діяльність інноваційні продукти. То ж, якщо вона і далі триматиме цей курс, то українські банківські установи зможуть стати конкурентоспроможними на міжнародному ринку банківських послуг, значно покращиться якість та швидкість надання послуг, кожна послуга буде диференціюватися відповідно до потреб клієнта, що матиме тільки позитивний вплив як для банківської системи так і для країни в цілому. В Україні існує багата кількість банків, але мою увагу привернув до себе ПАТ «БТА Банк». ПАТ «БТА Банк» не є лідером серед інших банків України, але стабільно і швидко крокує до цього статусу. На мою думку, керівництву банку необхідно спрямувати свою політику в інноваційне русло. Пропоную створити у банку окремий автономний підрозділ, який буде відноситися до мідл-офісу. Він буде підпорядковуватися вищому керівництву банку та матиме постійно працюючий персонал. Крім створення нововведень власними силами, пропонується нова форма організації інноваційної діяльності банку, - у рамках концепції «відкритої інновації» шляхом кооперування засиль банків для прискорення розробки за рахунок паралельної реалізації окремих стадій тощо. Впровадження та вдосконалення інноваційного управління ПАТ «БТА Банку» на прикладі передових банків світу є необхідною складовою для успішного та стабільного існування банку на вітчизняному ринку України та за її межами. Отже, тема, розглянута у даній статті є актуальною в наш час. Інновації є важливою складовою функціонування підприємств. На сьогоднішній час не стоїть питання «Чи використовує підприємство новітні технології?», а питання стоїть таким чином: «Які саме технології використовує підприємство?».
Список використаної літератури: 1. ЗУ «Про інноваційну діяльність» від 4 липня 2002 р.№ 40- IV; 2. Єгоричева С. Б. Банківські інновації. Навч. посіб. - К.: Центр учбової літератури, 2010. - 208с.; 3. Фінанси України №8'2010. Єгоричева С.Б. Теоретичні аспекти банківських інновацій; 4. Бербека В.Є. Банківське фінансування інноваційного підприємництва в Україні // Регіональна економіка. - 2007.- № 4.- С. 146-153. 5. Карпенко Г.В., Данькевич А.П. Фінансові інновації: питання теорії та можливості впровадження в економіку України // Фінанси України .- 2008.- № 9.- С. 113. 6. ЗУ «Про інноваційну діяльність» від 4 липня 2002 р.№ 40- IV.
E-mail: jelsik@yandex.ru |
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|